Sfaturi de la logoped. Cum se lucrează la cabinet și acasă cu un copil cu probleme de vorbire

Veronica Guzun, redactor
logoped

Când ai acasă un copil care se exprimă greu, iar problema logopedică a fost confirmată de medic, apar următoarele întrebări: ”Ce se întâmplă în cabinetul de logopedie?”, ”Cum și cu câți copii se lucrează?”, ”Cum pot eu, ca părinte, să-mi ajut copilul?”, ”E suficient ceea ce face la cabinet?”. Despre aceste nelămuriri și griji ale părinților am vorbit cu Veronica Chircă, logoped la centrul de recuperare pentru copii și tineri cu dizabilități ”Samuel” din București.

Totul Despre Mame: Să începem cu prima vizită. Cum are loc evaluarea unui copil la logoped?

În primul rând se poartă o discuție cu părintele despre istoricul copilului pentru a efectua o anamneză a acestuia. După aceea se întocmește un scurt raport în ceea ce privește cooperarea copilului în acea primă ședință. Abia după câteva astfel de ședințe se realizează un prim raport de evaluare.

Totul Despre Mame: Mai exact, ce se întâmplă la prima sedință de logopedie?

Prima ședință de logopedie nu are neaparat un format standard. Aceasta depinde în primul rând de vârsta copilului și de nivelul de achiziție al limbajului. După ce i se oferă copilului câteva minute de acomodare cu spațiul și obiectele de terapie, ședința începe cu exerciții de inspir-expir, dar și exerciții pentru controlul expiratului în timpul vorbirii. Apoi urmează miogimnastica prin exerciții pentru dezvoltarea motricității mandibulare, ca de exemplu închiderea și deschiderea gurii, ridicarea și coborârea ritmică a mandibulei și mișcarea mandibulei spre dreapta si spre stânga, imitarea căscatului. Exerciții pentru buze și obraji cum ar fi: acoperirea alternativă a unei buze cu cealaltă, formarea unei pâlnii, ca la pronunțarea sunetelor ”o” și ”u”, strângerea buzelor și suflarea aerului cu putere, ca la pronunțarea sunetelor ”b” și ”p”, etc. Se trece apoi la logatomii (acele combinații de consoane și vocale-”BA BE BI BO”, ”ABA ABE ABI”. Toate aceste exerciții au loc sub formă de joc pentru a fi mai ușor acceptate de copil. Ca de exemplu: ”Suntem clovni și ne strâmbăm, scoatem limba, ne jucăm, stânga dreapta o plimbăm și obrajii ii umflăm. Buze mari de clovn avem, cu ele ușor suflăm, iar apoi le țuguiem. Suntem clovni și ne-amuzăm, mașina o imităm”. – este un exerciu pe care apoi părinții îl pot face și acasă.

Ușor, se trece la exercițiile caracteristice afecțiunii fiecarui copil in parte. O primă ședință poate dura între 30 și 50 de minute, în functie de caz si care se desfășoară astfel dacă avem un copil cooperant ce are totuși un nivel de achiziție a limbajului.

Totul Despre Mame: Cabinetele de logopedie au o oglindă mare, la ce folosește ea?

În terapia logopedică, oglinda este, fără să exagerăm, un obiect indispensabil, pentru că, în majoritatea cazurilor oferă copilului relaxare, siguranță și îl ajută sa încerce imitarea unei pronunții corecte, până la reușită.

În fața oglinzii copilul poate vedea cu ușurință mișcările corecte făcute de terapeut (terapeutul stă în spatele copilului, ambii fiind poziționați cu fața la oglindă). În acest fel, copilul își poate corecta mai ușor pronunția sunetelor deficitare. În plus, copiii se amuză și se relaxează când efectuează în fața oglinzii exercițiile de miogimnastică, dar și de respirație

Totul Despre Mame: Ce alte instrumente de logopedie sunt utilizate frecvent în ședințe?

Lucrăm cu softuri educaționale, planșe, înregistrări audio, diverse jucării sau instrumente muzicale.

Totul Despre Mame: Ședințele de logopedie sunt obligatoriu individuale sau se pot face in grup și care sunt rezultatele într-un caz și în altul?

Din punctul meu de vedere, pot fi eficiente și terapiile de limbaj în grup, însă trebuie respectat un criteriu esențial – copiii trebuie să aibă aceleași afecțiuni ale limbajului și același nivel de achiziție, dar și un spirit de colaborare destul de bine dezvoltat pentru ca terapia de grup să aibă rezultatele așteptate. Numărul de copii dintr-un grup poate varia de la 3 până la maximium 5 în funcție de dificultățile limbajului pe care le au, iar timpul de terapie variază de la 50 la 1.20 min. În ceea ce privește terapia individuală, este mai eficientă decât de cea în grup, deoarece se centrează pe nevoia unui singur copil, iar terapeutul poate să-i ofere toată atenția și resursele sale.

Totul Despre Mame: Care sunt exercițiile de bază pentru problemele de vorbire?

Există unele exerciții de bază pe care le executăm în majoritatea problemelor de limbaj.

Acestea sunt: exerciții de respirație, exerciții de miogimnastică, exerciții cu logatomi. Acestea se folosesc în dislaliile profunde și simple (incapacitatea unui copil de a pronunța corect un sunet sau un grup de sunete), dar și în dizartrii (dificultăți ale vorbirii care nu sunt legate de afectarea limbii, buzelor sau a vălului palatin sau de comanda nervoasă a acestor organe) și rinolalii (vorbirea pe nas).

Exercițiile pentru dezvoltarea aparatului fonoarticilator (nas, limbă, buze, palatul dur și moale) se folosesc în general in afecțiuni ale palatului și vălului palatin-Palatuschizis. Exercițiile pentru dezvoltarea auzului fonematic, claritatea și acuratețea sunetelor se folosesc în cazul hipoacuziilor, dar și în cazul în care copilul confundă sunete asemănătoare P-B. Atunci copilul repetă cuvinte care conțin aceste seunete ”pară-bară”, ”pat-bat”, ”pot-bot”, ”pune-bune”, etc.

Totul Despre Mame: Părintele trebuie să fie prezent la ședință sau nu?

Prezența părintelui în timpul terapiei logopedice variază de la caz la caz. Cu unii copii începem lucrul cu părinții de față, pentru a se adapta mai ușor. În timp însă copilul trebuie să participe la terapie singur, pentru rezultate mai bune.

Totul Despre Mame: Este suficient ce face copilul la terapie sau e necesar să se lucreze și acasă? Ce exercitii ar putea face și părinții si cum să se asigure că sunt corect efectuate?

Este obligatoriu ca și acasă copilul să lucreze, pentru rezultate optime. Părinții ar putea efectua cu ușurință exercițiile de miogimnastică și respirație,dar și pe cele cu logatomi, toate exemplificate mai sus. Pentru a se asigura că le execută corect, părintele poate participa la câteva ședințe de terapie împreună cu copilul sau poate discuta cu logopedul în afara ședinței.

Totul Despre Mame: În ce mod ar putea părinții să implice joaca în exercițile de logopedie, pentru a fi mai interesante pentru copii?

Sunt diverse jocuri pentru a-l ajuta pe copil să-și dezvolte mobilitatea mușchilor feței, cum ar fi:

a) pentru limbă „pisicuta bea lapte, calul galopeaza” – copilul reproduce sunetul galopului și mișcările limbii pisicii când aceasta bea lapte.

b) pentru dezvoltarea auzului fonematic „jocul deschide urechea bine” – părintele pronunță un grup de sunete sau un cuvânt cu spatele la copil cerându-i acestuia să repete același cuvânt spus de el.

Cele mai simple jocuri sunt cele cu onomatopee – atât parintele, cât și copilul emit sunete scoase de diverse animale (porc, vacă, oaie, cocoș, șarpe etc….)

Totul Despre Mame: Câte ore pe săptămână trebuie să lucreze copilul acasă, dar la logoped, pentru a apărea primele rezultate?

Nu putem spune că există un număr standard de ore care duc la progres. Progresul copilului depinde în general de o serie de factori cum ar fi: gradul de afectare a limbajului, vârsta, deficiențele asociate pe care le are, gradul de cooperare în timpul terapiei. Pentru a avea un minim efect, în majoritatea cazurilor este nevoie de cel puțin 2 ore de terapie de specialitate pe săptămână, plus lucrul acasă.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa