Dr. Mihai Craiu: De ce școlile trebuie deschise urgent

situația școlilor

Situația școlilor în timpul pandemiei devine un punct nevralgic pentru părinți, pentru profesori, pentru elevi, dar și pentru autorități. Medicii se implică și ei, venind cu argumente pro sau contra, redeschiderii școlilor în format fizic.

Medicul pediatru Mihai Craiu este de părere că nu școlile sunt cele care duc la răspândirea noului coronavirus și că acestea ar trebui redeschise. ”Acum, când situația devine realmente gravă, a venit momentul să realizăm că închiderea și redeschiderea școlilor primare are un rol marginal în “mersul” pandemiei, într-o comunitate dată”, spune el.

Situația școlilor în țările unde școlile au fost deschise

O analiză a fost făcută în Italia, unde în septembrie s-au deschis peste 65.000 de școli. ”O lună mai târziu erau raportate cazuri de COVID19 în doar 1212 școli – adică 1.86% din toate școlile deschise. In 93% din cazuri a fost raportat un singur caz pe focar școlar, existând doar UN SINGUR focar ce avea peste 10 cazuri.”, explică Mihai Craiu citând un articol din revista Nature.

Articolul descrie și situații din alte zone ale lumii. În statul Victoria, Australia, unde un al doilea val de infecții cu COVID-19 a crescut în iulie, focare mari legate de școli și centre de îngrijire a copiilor au fost, de asemenea, rare, deși școlile erau doar parțial deschise. Două treimi din 1.635 de infecții cu COVID-19 în școli au fost limitate la un singur caz, iar 91% au implicat mai puțin de 10 persoane.

În Statele Unite, transmisia comunitară a rămas ridicată în multe locuri, când școlile au început să se redeschidă în august, iar proporția infecțiilor la copii a continuat să crească, spune Ashlesha Kaushik, medic pediatru din Sioux City, Iowa, și purtător de cuvânt al Academiei Americane de Pediatrie.

Dar nu este clar cât de des focarele care au originea în școli contribuie la transmiterea comunitară, deoarece alți factori, inclusiv restricțiile asupra populației, au contribuit și la răspândirea în rândul comunității. Testarea crescută ulterior pandemiei făcut să crască și numărul de cazuri raportate, spune Kaushik. Datele privind focarele școlare din Anglia au arătat, de asemenea, că adulții au fost adesea primii infectați.

De ce copiii nu sunt un transmițător al virusului?

Cercetătorii suspectează că un motiv pentru care școlile nu au devenit puncte fierbinți COVID-19 este acela că elevii- în special cei cu vârsta cuprinsă între 12-14 ani – sunt mai puțin sensibili la infecție decât adulții, conform unei meta-analize a studiilor de prevalență. Și odată ce sunt infectați, copiii mici, inclusiv cei cu vârsta cuprinsă între 0 și 5 ani, sunt mai puțin predispuși să transmită virusul altora, spune Walter Haas, epidemiolog cu boli infecțioase la Institutul Robert Koch din Berlin.

Într-o analiză din școlile germane, echipa lui Haas a constatat că infecțiile au fost mai puțin frecvente la copiii cu vârsta cuprinsă între 6-10 ani decât la copiii mai mari și adulții care lucrează acolo. Potențialul de a transmite crește odată cu vârsta, iar adolescenții sunt la fel de susceptibili să transmită virusul ca adulții, spune el. Adolescenții și profesorii ar trebui să se concentreze asupra măsurilor de împiedicare a răspândirii, cum ar fi purtarea măștilor sau revenirea la lecțiile online atunci când transmiterea comunitară este mare, spune Haas.

În concluzie, medicul Mihai Craiu spune că ”adulții ce nu respectă regulile, la îndemnul unor iresponsabili, sunt, de departe, combusibilul ce contribuie la actuala intensificare a flagelului pandemic. Școlile ar trebui să rămână deschise iar adulții tulburați ar trebui readuși la realitate prin sancțiuni severe.”

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()