Oana Moraru, despre copilul agitat: ”Atenția lui depinde de cât poate sta mama în liniște cu sine”

cum trebuie lăudat copilul

Copilul agitat, copilul neatent, care nu stă pe sarcină până la finalizarea ei, care se “ecranează” la scurt timp după începerea activității organizate, copilul care “deranjează” , care “nu ascultă”, care se “fâțâie” mult, care nu poate rămâne deliberat în echilibru când îi ceri… Mulți, tare mulți copii astfel.

Pentru copilul acesta nu există soluții rapide. Nici miraculoase. Pedepsele nu funcționează absolut niciodată, decât dacă vrei să obții, pe termen lung, și mai multă neatenție, și mai mare dezangajare din partea lui. Apelul la voința lui sau învinovățirea lui nu funcționează nici atât. Ridicarea ștachetei academice și lucrul în plus nu fac altceva decât să îl dărâme și mai categoric. Comparațiile cu “cumințenia” celorlalți e otravă pură.

Nu poate să fie atent

Neatenția lui are zeci de cauze posibile sau o combinație anume de astfel de surse. De care el nu e răspunzător. Nu este neatent pentru că nu vrea. NU POATE să fie atent! Nu are sursa primară în sine de unde pleacă atenția, autocontrolul, autoreglajul.

Atenția este cea mai mare putere a omului. E energia care făurește realități și vieți. Este arma cea mai de preț a minții și a inimii. Se construiește din prima zi de viață și depinde, în prima etapă a vieții, de starea de prezență a mamei, de puterea ei de a locui în aici și acum, fără “fâțâială” mare a minții, fără mesaje mixte, fără dispoziții dramatic schimbătoare. Depinde mult de starea ei de bine, de disponibilitatea ei jucăușă, de bogăția limbajului ei, de inflexiunile vocii ei, de conectarea ei cu puterea proprie și emoțiile proprii. Atenția copilului depinde și de cât poate mama sta în liniște cu sine.

Atenție totală din partea adultului

Pentru cei care căutați programe de “reparare” a copiilor cu probleme de atenție, nu există soluții pe termen scurt. Nici cursuri și ateliere care fac minuni. Programele școlare pot ajuta dezvoltarea atenției, dacă profesorul își planifică asta conștient. E un proces de lungă durată, de stimulare și încurajare zilnică, prin programe care combină:

  • mișcare
  • arte
  • teatru
  • muzică
  • jocuri de echipă
  • provocări intelectuale anume
  • respirație
  • autocunoaștere
  • conectare sufletească
  • și, mai ales, prezență, consecvență și atenție totală din partea adultului.

Oana Moraru este profesor, consultant educațional și fondator al Școlii Helikon. Susține conferințe pe teme de educație, organizează ateliere de evaluare pentru preșcolari și școlari, precum și cursuri de formare pentru cadrele didactice. Detalii despre Oana Moraru și acțiunile ei găsiți pe www.voceaparintilor.ro. 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()