Cum să rămâi mai repede gravidă și ce trebuie să faci în perioada de preconcepție

Dr. Andreas Vythoulkas
- Medic obstetrică-ginecologie

„Și?! Pe când un bebeluș?” „Dar voi când faceți un copil?!” Nu cred să existe cuplu proaspăt căsătorit căruia să nu-i fi adresat cineva prima întrebare. Cu un alt ton, aproape de reproș, cea de-a doua întrebare este pusă cuplurilor care au deja câțiva ani de la căsătorie. Și într-un caz, și în celălalt, interogatoriul pe acest subiect este, totuși, o impolitețe. Chiar dacă este „împachetat” în poleiala bunăvoinței și mimează aproape perfect un sincer interes sau o îngrijorare.

Subiectul și… momentul în care cei doi hotărăsc să devină părinți îi privește numai și numai pe ei. Absolut nimeni nu are dreptul să pună presiune pe cei doi ori să-i dojenească indirect. Cu siguranță că există răspunsuri pentru aceste întrebări, și încă variate. Poate că soții nu își doresc copii. Deocamdată. Sau deloc. Poate că își doresc, iar faptul că încă nu au obținut o sarcină este pentru ei un subiect sensibil. Ori poate că, deși își doresc, în ciuda tuturor eforturilor, de toate felurile, acest lucru nu este posibil.

Cum să rămâi mai repede gravidă. Ce să faci, ce să schimbi, la ce să renunți

Noi, medicii ginecologi, suntem prin natura profesiei în situația de a fi frecvent întrebați de pacientele care își doresc copii ce pot face pentru a rămâne însărcinate cât mai repede.

Primul și cel mai bun sfat pentru a optimiza fertilitatea este să aibă grijă de corpul lor. Apoi să și-l cunoască foarte bine, și mă refer în special la ciclul menstrual. Este cel mai important lucru să știe dacă este regulat sau neregulat, să știe să-și calculeze și determine ziua în care ovulează și, în funcție de aceasta, fereastra fertilă. Având aceste informații, aceste date, contactele sexuale au șanse mult mai mari de a avea ca rezultat o sarcină. Tehnologia pune la dispoziție și instrumente moderne de monitorizare a fertilității, respectiv diverse aplicații ce pot indica, în funcție de informațiile personale introduse, care sunt perioadele când femeia este mai susceptibilă de a concepe. Cu toate astea, atât studiile efectuate cât și practica sugerează faptul că aplicațiile nu sunt chiar atât de exacte.

Atenție la greutate! Nici prea mult, nici prea puțin, nu e bine!

Revenind la prima recomandare, de a avea grijă de propriul corp, o femeie care își dorește să rămână mai repede însărcinată ar trebui să știe că și greutatea îi poate pune piedici. Kilogramele în plus, dar și cele în minus, în mod cert reduc șansele de a concepe. O femeie supraponderală va rămâne însărcinată de două ori mai greu decât una normoponderală, iar una subponderală de patru ori mai greu!

Prea multă grăsime corporală influențează producția de estrogen, iar acest hormon poate interfera cu ovulația. O greutate corporală prea mică față de cea considerată normală poate face ca menstrele să fie neregulate iar ovulația să nu aibă loc.

Importantă este și adoptarea unei diete sănătoase, care să asigure organismului femeii nutrienți esențiali precum proteine, calciu și fier. Lucru valabil inclusiv pentru cele cu un indice de masă corporală ideal. Nu este o noutate că fumatul – respectiv compușii chimici din fumul de țigară, nicotina și monoxidul de carbon – duce la probleme de fertilitate prin îmbătrânirea ovarelor și epuizarea prematură a rezervei ovariene. Așadar, celor care își doresc să rămână însărcinate mai repede li se recomandă să renunțe la acest obicei nociv și sub acest aspect, pe lângă multe altele, de notorietate. Și aș mai preciza încă un lucru: a face mișcare, a fi activă, este fără îndoială un lucru bun, pe care îl încurajăm, mai ales că ajută corpul femeii care își dorește să rămână însărcinată să se pregătească pentru provocările sarcinii și travaliului. Dar când activitatea fizică este exagerată, prea frecventă și prea intensă (și mă refer aici la cele care merg la sală), pot apărea tulburări menstruale și de ovulație, conceperea unui copil nefiind compatibilă cu antrenamentele în forță.

Cum să rămâi mai repede gravidă. Analizele preconcepționale, o altfel de „asigurare de sănătate”

Ceea ce în alte țări din lume este aproape religie, la noi aproape că nu există. Prea puține aspirante la statutul de mamă înțeleg importanța covârșitoare pe care o are pentru sine și mai cu seamă pentru copilul… din proiecția de viitor, consultația preconcepțională. Ce înseamnă acest lucru?

Înseamnă mai întâi o discuție cu medicul ginecolog cu privire la eventualele afecțiuni pe care cei doi parteneri sau membrii familiilor acestora le au, pentru a fi determinat potențialul risc de transmitere a unor boli genetice. Apoi mai înseamnă un set de analize (care nu este standard ci personalizat, în funcție de diverși factori) care să ofere informații cu privire la diverse aspecte ce pot influența evoluția sarcinii și starea de sănătate a fătului: compatibilitatea Rh a partenerilor, existența unei trombocitopenii, a unei infecții (cu virus hepatitic B sau C, HIV, herpetic, citomegalic, rubeolic, cu bacterii precum Chlamydia sau Lysteria ori cu parazitul Toxoplasma gondii), displazii cervicale, cancer de col uterin sau predispoziție la diabet.

Astfel, medicul poate recomanda efectuarea unei hemoleucograme complete, a markerilor infecției virale cu virusul hepatitic B și C (AgHBS, AC anti HVC), un test pentru depistarea infecției cu virusul HIV, IGG și IGM, secreție vaginală, test Babeș – Papanicolau, serologia pentru sifilis (VDRL și TPHA).

Neefectuarea analizelor preconcepționale recomandate de medicul ginecolog poate avea grave consecințe, de la avorturi la moarte fetală sau malformații fetale, prin transmiterea infecției de la mamă la făt.

Acidul folic, regele vitaminelor prenatale

Femeilor care încearcă să conceapă le este recomandată administrarea de vitamine (B6, B9, B12), minerale (calciu și magneziu), acizi grași Omega-3 și Coenzima Q10.

Fiecare dintre ele vine în organism cu beneficii de necontestat: vitamina B6 reglează nivelul de hormoni și întărește sistemul imunitar iar vitamina B12 și în special vitamina B9 (acidul folic) previn spina bifida la făt, un defect congenital la nivelul coloanei vertebrale care constă în lipsa sudurii complete a arcului vertebral, astfel încât măduva spinării rămâne neprotejată. Doza recomandată de acid folic este de 0,4 mg pe zi după oprirea contracepției, administrarea continuând și în primele 12 săptămâni de sarcină. Mai există și varianta administrării de multivitamine, tot zilnic, atâta vreme cât acestea conțin și cel puțin cele 0,4 mg de acid folic.

În ceea ce privește celelalte suplimente enumerate, calciul întărește rezistența oaselor, magneziul ajută la construirea și repararea țesuturilor și reglează nivelul de insulină din sânge, acizii grași Omega-3 contribuie la dezvoltarea creierului și la funcționarea optimă a sistemului nervos central, iar Coenzima Q10 asigură funcționalitatea celulelor.

Andreas Vythoulkas este medic specialist obstetrică-ginecologie, cu supraspecializare în infertilitate.

Puteți citi mai multe despre Dr. Andreas Vythoulkas AICI

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()