Experții TDM, Oana Moraru: „Ora de matematică e oră de arat ogorul: se lucrează din zeci de auxiliare și culegeri”

Oana Moraru
- Consultant educațional

Unul din motivele pentru care gândirea logico-matematică nu se mai dezvoltă suficient la copiii noștri și avem din ce în ce mai mulți elevi cu dificultăți reale la gimnaziu sau note mici la Capacitate pe subiecte mult mai simple față de acum un deceniu-două este acela că, în metodica învățătoarelor, a început să domine stilul ”secretarial” de a rezolva probleme. Se lucrează en-gros, la rând, din zeci de auxiliare și culegeri, mult cu pixul în mână, fără ridicarea ochilor din caiet, fără conștientizarea și verbalizarea relațiilor logice din ”probleme și exerciții”.

Dezvoltarea gândirii logico-matematice depinde enorm de INTERNALIZAREA LIMBAJULUI matematic. Învățătorii ar trebui să stea mult pe o singură problemă, fără să își propună să are tot ogorul până sună clopoțelul.

Orice problemă matematică – îmi amintesc de la metodiștii mei din liceu – ar trebui să treacă prin următoarele etape, cel puțin o vreme.

– cel puțin 3 elevi o citesc cu voce tare, pe rând, pentru ceilalți colegi;
– cel puțin alți trei, pe rând și tare, o ”repovestesc” cu cuvinte proprii; parafrazarea este o abilitate cognitivă înaltă și se formează pas cu pas, fără așteptări pe termen scurt;
– se trec datele problemei, în scris, pe tablă, dictate de copii;
– se creează apoi o discuție frontală, tot orală, cu toată clasa, despre eventualele trasee de rezolvare, cu motivarea etapelor de lucru;
– cel puțin un copil prezintă ORAL înlănțuirea de etape și logica rezolvării;
– fiecare scrie rezolvarea în caiet după cum a înțeles-o din discuție;
– unul rezolvă la tablă; se confruntă rezolvările;
– se discută posibilitatea unei alte căi de rezolvare și se așază și aceea pe tablă, dacă există;
– se trece problema în exercițiu, după caz.
– se cere copiilor să compună datele unei alte probleme asemănătoare, pornind de la structura celei deja rezolvate;

Știu, în caiete o să pară că Doamna a lucrat puțin. O problemă pe oră. Culegerile o să rămână grele în ghiozdan, plătite și cărate degeaba.

Copiii noștri nu sunt funcționari care îndosariază și clasează documente. Ora de matematică trebuie să fie oră de formare a gândirii logice. Nu oră de arat ogorul și bifat file de exerciții și probleme aiurea, ca să dea bine la părinți sau la nu mai știu cine. Când sunt exerciții pentru mecanica unui tip de calcul – ok; trebuie lucru mai mult și repetitiv; când este, însă, de gândit, mai bine gândim! Încet și în adâncime!

Oana Moraru este profesor, consultant educațional și fondator al Școlii Helikon. Susține conferințe pe teme de educație, organizează ateliere de evaluare pentru preșcolari și școlari, precum și cursuri de formare pentru cadrele didactice. Detalii despre Oana Moraru și acțiunile ei găsiți pe www.voceaparintilor.ro. 


Pentru că știm că ești în căutarea unor cadouri autentice și valoroase pentru mămicile și tăticii din viața ta, în perioada sărbătorilor am redus prețurile la pachetele speciale de cărți de parenting. Alege pachetul care se potrivește cu momentul în care te afli tu sau cei dragi în viața de părinte și bucură-te de reduceri de până la 35%!

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()