Kinetoterapeut Florin Lixandru: Când poți face sport după naștere

Florin Lixandru
- Kinetoterapeut

Știu, ești obosită, încă nu reușești să reintri în rutina noii tale vieți și gândul încă nu îți stă la tine. Însă, trebuie să știi că în scurt timp o să începi să te privești din nou în oglindă sau o mergi iarăși la serviciu, de aceea, vreau să îți vorbesc despre cum poți să reintri în forma fizică și psihică de dinainte de a deveni mamă, cuprinzând și noul tău rol important- să fii o mamă echilibrată pentru copilul tău. Răspunsul stă în sport. Acesta are rol de reglare hormonală, arde centimetrii aceia încăpățânați și îți ajută corpul să facă față ritmului de creștere al copilului tău. Îți e greu să crezi? Iată cum!

Hai să vedem ce schimbări a produs nașterea în organismul tău! Sarcina și nașterea pot provoca anumite probleme fizice, cum ar fi dureri de spate, curburi anormale ale coloanei vertebrale, o vezică slăbită, ba chiar și mușchi sau ligamente din zona pelviană și abdominală slăbiți. De asemenea, la nivel hormonal, sunt schimbări importante menite să te ajute în relația cu bebelușul tău.

Mai mult, alăptarea și lipsa somnului pot aduce schimbări greu de gestionat în ceea ce privește alimentația. Se poate să compensezi emoțional cu ”comfort food” sau este posibil să încerci diverse diete radicale, fie pentru a calmă colicii bebelușului, fie pentru că vrei să dai jos rapid câteva kilograme.

Chiar dacă tu, că proaspătă mămică, ai voință și timpul necesare pentru efectuarea de exerciții fizice, moderația este importantă, fiindcă organismul încă are nevoie să se recupereze în urmă transformărilor majore la care a fost supus. Hai să vorbim deschis despre asta!

Când poți face sport după naștere naturală

Primesc frecvent această întrebare, chiar din partea femeilor care obișnuiau să meargă la sală înainte de a rămâne însărcinate. Le recomand acestora reînceperea activităților fizice la aproximativ o luna și jumătate-două și, neapărat, doar la recomandarea medicului ginecolog, după un control medical. În cazul nașterii naturale, principalul impediment este expansiunea oaselor bazinului. Va fi nevoie de cel puțin o lună de repaus după naștere pentru că bazinul să revină la formă inițială.

Un factor important în reacomodarea corpului la exerciții fizice este istoricul în materie de sport al femeii. Dacă proaspăta mamă a fost o persoană activă și a făcut sport regulat, memoria musculară o va ajuta să își reintre în forma prenatală într-un timp mai scurt decât în cazul persoanelor sedentare.

Când poți face sport după naștere prin cezariană

În cazul în care vorbim de o naștere prin cezariană, timpul de așteptare este mai lung, poate să ajungă la 3 luni, fiind nevoie să se aștepte până când incizia s-a închis complet. Vorbim despre o intervenție invazivă, de tăieturi atât la nivelul mușchilor cât și la nivelul uterului, iar acestea din urmă au o perioada de vindecare mai lungă. Aceste intervale de timp sunt orientative, fiecare caz în parte având un ritm diferit, însă, niciun instructor de sport nu ar trebui să înceapă orele fără ca mama să primească avizul ginecologului.

Cum să faci sport corect după naștere

Odată ce medicul ginecolog confirmă că pacienta este pregătită pentru reluarea activităților fizice, aceasta își poate face un plan pentru reacomodarea la efort. Primele două săptămâni trebuie folosite pentru a ajuta organismul să își reintre în formă, cu pași mici.

Primul obiectiv ar trebui să fie refacerea tonusului mușchilor abdominali, ce au fost întinși foarte mult în timpul sarcinii. Se recomandă atât exerciții izotonice (contracția completă a mușchilor) cât și izometrice (aplicarea forței musculare împotriva unei rezistențe, fără a-i lungi), fără punerea unei presiuni prea mari pe zona respectivă. Cel mai popular astfel de exercițiu este întinderea pe o suprafață plană și menținerea unei contracturi constante pentru o anumită perioadă de timp. Pe măsură ce mușchii abdominali își recăpăta tonusul, timpul va crește.

Al doilea obiectiv este creșterea capacității de efort prin efectuarea de exerciții cardio (Atenție! Nu programe cardio care implică sărituri repetate!). La fel că în cazul exercițiilor pentru mușchii abdominali, se recomandă începerea cu exerciții ușoare, efortul crescând treptat pe măsură ce capacitatea de efort crește, principalul beneficiu fiind o circulație mai bună a sângelui. Dat fiind faptul că organismul este încă fragil, trebuie evitate exerciții cardio ce se bazează pe sărituri sau pe ridicarea de greutăți.

Nu se recomandă o dietă în perioada post-natală imediată

Următoarele obiective sunt corectarea posturii, după multe luni în care aceasta a fost afectată de greutatea suplimentară, dar și recăpătarea ritmului metabolic. Date fiind schimbările majore survenite în organism pe perioada sarcinii, organismul are nevoie de o perioadă în care să se regleze chimic și hormonal. Din acest motiv, deși e posibil ca proaspăta mămică să fie nerăbdătoare să elimine cât mai repede kilogramele acumulate, în niciun caz nu se recomandă o dietă în perioada post-natală imediată.

Așa cum spuneam mai sus, pe lângă faptul că exercițiile fizice ajută mama să revină la starea fizică și psihică de dinainte de naștere, un alt mare avantaj este că aceasta va fi pregătită pentru următoarele luni, când copilul devine mai greu și începe să fie mai mobil, fiind nevoie de o bună formă fizică pentru a ține pasul cu acesta.

Florin Lixandru este kinetoterapeut, specializat în terapia Vojta și terapia Schroth de recuperare în afecțiunile ortopedice neuro-motorii și certificate în evaluări plantare și postural. În cei 10 ani de experiență a dezvoltat programe personalizate în tratamentul de recuperare, prin combinarea tehnicilor învatațe de-a lungul timpului și certificate prin atestate profesionale. A recuperat 400 de copii cu afecțiuni ortopedice și 200 de prematuri și sugari cu deficiențe neuro-motorii. A tratat și recuperat peste 150 de copii cu pareze cerebrale și afecțiuni neuro-motorii și peste 150 de copii cu scolioze. Florin Lixandru poate fi găsit la Centrul Phoenix.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()