Experții TDM, Oana Moraru: “Mi-e milă și groază că elevii stau 7 ore pe zi în școli cu profesori care scriu la tablă cu spatele la ei”

Copilul tău va trebui să își găsească drumul într-o lume absolut de neprevizionat încă. Nu există acum un algoritm sigur de traseu școlar care să îl pregătească pentru o piață a muncii supertehnologizată, pentru meserii al căror nume nu s-a inventat încă, pentru gravele probleme globale de mediu, pentru mobilitatea oamenilor dincolo de granițe, pentru circulația și manipularea informației în cele mai rafinate stiluri, pentru reconfigurarea etnică perpetuă, pentru reconversie profesională probabil perpetuă etc.

NU există nici atât pentru România un algoritm sigur de reușită școlară capabil să anticipeze securitate economică și profesională -în condițiile în care ne ducem din ce în ce mai la vale, mânați de curente naționaliste și bucolice ridicole, de nostalgii conservatoare, specifice psihicului anxios, dezarmat, surprins în pielea goală de mersul istoriei, incapabil de adaptare și reinventare.

Copilul de astăzi trebuie să învețe la școală sau acasă cum să își folosească inteligența dincolo de găsirea răspunsurilor la ”cine”, ”ce”, ”când” și ”unde”. Îi trebuie formare pornind de la ”de ce”, ”cum”, ”ce ar fi dacă”, ”ce altceva poate fi un lucru dincolo de evidențe”.

Eu muncesc, voi de ce nu trageți la jug cu mine?

Singura șansă de salvare a acestei țări este să își pregătească mințile pentru soluții în contexte aparent imposibile, pentru negociere în situații de tip ”lose-lose”, pentru creativitate, inițiativă, pentru competitivitate prin colaborare. Astea toate la un loc nu înseamnă standarde academice joase, nu înseamnă eliberarea presiunilor academice prin neglijență și superficialitate. Înseamnă tot un act didactic pus la punct, cu rigori și criterii de performanță, dar nici una dintre ele folosite ca sistem de judecată, ci doar ca feed-back și autoreglare.

Mi-e milă și groază că copilul meu și al tău își petrec 7 ore pe zi, de pildă, la licee de top, unde s-au aliniat, în liste, medii de la 9.80 în sus la intrare și unde 95% din învățare se bazează pe reproducere și conformism, unde încă o parte din profesori dictează lecții din manual, vin târziu la oră sau deloc, scriu la tablă cu spatele la elevi până se sună de ieșire, practică încă tehnici de învinovățire, amenințare, morală de tip ”eu muncesc, voi de ce nu trageți la jug cu mine?”, nu se străduiesc să îți ascundă plictisul sau nevrozele personale.

Petreceți o oră cu un copil de 2 ani să vedeți ce specie nouă a apărut pe Pământ

N-o să mai accept aici niciun comentariu de tip ”exagerezi” și ”generalizezi”. Da, sunt și oameni minunați, și profesori cu har blah blah. Viitorul însă nu se construiește cu povești și mituri despre vreo dăscăliță sau alta. Se pune la cale cu strategie, cu efort colectiv și viziune. Și, în niciun caz, cu reflexul rătăcitului prin nu știu ce citadela întortocheată, care, la un, moment dat, debusolat și cu harta în mână se întoarce în locul de unde a plecat. Om vrea noi acum să credem că sistemul clasic a produs învățare, dar ne înșelăm amarnic. Generația asta de copii debusolați, captivi în virtual, sensibili, superficiali, neștiutori, are cu totul alt ”wiring” neuronal, alt spirit, alte nevoi. Cine vorbește aiurea, pesemne n-a petrecut nicio oră de curând cu un copil de 2 ani ca să vadă ce ”specie”nouă a apărut pe pământ și cât de în urmă suntem noi, părinții lor, cât de naivi și debusolați, cât de ridicoli în agățarea de trecut.

Oana Moraru este profesor, consultant educațional și fondator al Școlii Helikon. Susține conferințe pe teme de educație, organizează ateliere de evaluare pentru preșcolari și școlari, precum și cursuri de formare pentru cadrele didactice. Detalii despre Oana Moraru și acțiunile ei găsiți pe www.voceaparintilor.ro. 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()