Oana Moraru: „Școlile sunt în criză. Ne-am procopsit cu o generație foarte pretențioasă…”

Oana Moraru
- Consultant educațional
școlile sunt în criză
Elevii au nevoie de profesori care să fie trup și suflet alături de ei.

Școlile sunt în criză. Am văzut multe în ultimii 20 de ani, pretutindeni în lume. La începutul acestor două decade sau chiar acum 10 ani, funcționa pentru toată lumea SISTEMUL. Adică: dacă aveai programe bune, profesori conștiincioși, orare respectate, examinări planificate – lumea era mulțumită. Copiii ieșeau ”învățați”, societatea îi resorbea și le oferea o slujbă. Elevii reacționau binișor la reguli, proceduri, planuri.

Astăzi, școlile sunt în criză. La chiar unele dintre cele mai bune, mai bogate și moderne școli, mulți elevi spun că se plictisesc, că urăsc să meargă la ore. SISTEMUL e chiar mai bine pus la punct: sunt mai mulți profesori de sprijin, mai multă consiliere, mai multe programe personalizate, mai multe proceduri de tratare diferențiată, mai multă tehnologie, mai multe parteneriate ale școlii în comunitate. Copiii nu mai reacționează la ele neapărat. Managerii școlari au sentimentul că tot aleargă după ei, tot mai e ceva de pus la punct. Psihologii au inventat etichete pentru tot felul de afecțiuni sau tulburări de învățare.

Ce se întâmplă?

Am vizitat de curând unele dintre cele mai bine văzute școli, și în țară, și în Europa. Văd și compar ce făceam acum 5, 10, 15 ani ca profesor și ce mi se cere acum. Am văzut cu ochii mei că nu mai este suficient ce facem la nivel tehnic și procedural. Copiii de astăzi au nevoie de altceva.

Există, de la o generație la alta, o schimbare a nevoilor care, odată satisfăcute, putem merge înainte, putem dezvolta reziliență, perseverență.

Ce este acest ceva? Ce este această nevoie?

O spun din intuiție și observație, dar o testez practic în fiecare zi: copiii de azi nu pot crește dacă nu există o identitate-reper în școala sau clasa lor care îi conține emoțional, și-i asumă, vine pentru ei deschis, hotărât, cu un plan în suflet, cu un sentiment că li se dedică, îi dirijează, îi conduce, îi descoperă, îi ghidează. Toți copiii de azi au nevoie de ceva invizibil, dincolo de cărți, programe și banii școlii. Au nevoie de cel puțin un adult angajat emoțional față de ei, un adult care uită de sine și arde lângă ei.

Pe unde tot zic că am fost, am văzut profesori buni, simpatici, conștiincioși, dar foarte procedurali. Acolo cu mintea, dar nu cu restul ființei lor. Își fac treaba bine, dar nu din interior.

Școlile sunt în criză. Nu mai e despre ce face omul, ci despre cine e el

Ne-am procopsit – vă zic – cu o generație foarte pretențioasă, care vrea numai lucruri care nu se văd, care nu se pot cuantifica, nu se pot pune în planul managerial din cancelarii.

Cred că abia după 18-20 de ani poți lua de la profesor ce știe și ce explică. Până la liceu inclusiv, copiii și tinerii de azi sunt dependenți energetic de nivelul de angajare emoțională a profesorului, de autenticitatea intențiilor lui și de senzația pe care o au când acesta îi ia pe toți cu el în barcă.

Nah, puneți asta în pedagogie și teorie! Nu mai e despre ce face omul, e despre cine e el. Copiii de azi simt oamenii și rolurile lor neautentice ca pe un zgomot, ca pe un huruit enorm care bruiază intelectul și suge din puterea motivației.

Oana Moraru este profesor, consultant educațional și fondator al Școlii Helikon. Susține conferințe pe teme de educație, organizează ateliere de evaluare pentru preșcolari și școlari, precum și cursuri de formare pentru cadrele didactice. Detalii despre Oana Moraru și acțiunile ei găsiți pe www.voceaparintilor.ro. 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()