Experții TDM, Oana Moraru: „V-ați da copilul trecutului, ca să fie «carne» de justificat catedre și salarii?”

oana-moraru-totul-despre-mame

În educație acum, toți copiii stau aceeași cantitate de timp cu ”fundul în bancă” – 12 ani + 3-5 ani facultatea. TIMPUL de ședere e INVARIABIL. Singura VARIABILĂ e PERFORMANȚA: unii sunt de 10, alții de 4. 

Se trece la următorul capitol sau ”bucată de învățare” chiar dacă copilul tău a performat 70% la testul final. El e târât ACELAȘI NUMĂR DE ANI prin sistem, lăsat să acumuleze găuri ca în șvaițer, fără să existe altă răspundere decât cea din ”poala lui”. Știi – bine, nu știi – iarăși bine, mergi mai departe, pentru că trebuie să hrănești sistemul.

În educația de mâine, CONSTANTA va fi PERFORMANȚA, iar VARIABILA va fi TIMPUL. Adică: elevii vor sta în școală exact atâta vreme cât are nevoie, fiecare dintre ei, să ajungă la o performanță definită și cuantificată. Unuia îi va lua 5 ani ce face altul la matematică în 8 ani, 3 la geografie ce poate învăța altul în 7. Fiecare individ va avea pe harta cunoașterii lui obiective individualizate, la care va ajunge, cu susținerea profesorilor, mult mai temeinic, fără găuri în cașcaval.

Profesorii vor deveni ghizi

Softurile din spatele programelor de învățare nu îi vor permite să treacă la nivelul următor până nu va ”completa” pragul anterior. Evaluarea va deveni mult mai complexă în formele ei de portofoliu și se va baza mult pe aplicații practice și rezolvare de probleme. În acest tablou, profesorii vor deveni ghizi, mentori, antrenori, coach; copiii vor învăța de la unul sau 7 alți profesori, simultan, vor învăța mult de la colegi, vor colabora. Meseria de profesor va crește enorm în prestigiu – pentru că fiecare profesionist va deveni el însuși un designer de destine.

Deci cine se grăbește să arunce cu pietre în mine, când zic că școlile se vor desființa curând în forma lor actuală, gândiți-vă de două ori unde v-ați da copilul: trecutului, ca să fie ”carne” de justificat catedre și salarii pe norme didactice sau viitorului, ca să fie regizorul propriului destin?

Oana Moraru este profesor, consultant educațional și fondator al Școlii Helikon. Susține conferințe pe teme de educație, organizează ateliere de evaluare pentru preșcolari și școlari, precum și cursuri de formare pentru cadrele didactice. Detalii despre Oana Moraru și acțiunile ei găsiți pe www.voceaparintilor.ro. 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()