ABC-ul inteligenței emoționale

În regulă, înţelegem că, pentru o dezvoltare căt mai armonioasă și echilibrată, este bine să avem grijă deopotrivă de mintea și de emoțiile copilului nostru. Dacă notele și performanța academică ne dau măsura minții, cum ne putem da seama că avem copii echilibrați și inteligenți emoțional?

Un copil dezvoltat armonios și echilibrat emoțional este conștient de emoțiile sale și vorbește liber despre ele, recunoaște emoțiile celor din jurul său, comunică ușor despre ceea ce îl interesează sau îl preocupă şi știe să spună NU fără să îi rănească pe ceilalți. Acest copil are un bun management al emoțiilor negative (de pilda, la vârste mai mari nu face crize de furie atunci cand avem casa plină de musafiri), are comportamente rezonabile chiar și atunci când lucrurile nu merg așa cum și-ar dori și nu abandonează o activitate, nici atunci când devine dificilă. Sistemul motivaţional este bine dezvoltat la acest copil – de pildă, nu face unele activități doar pentru ca i-am cerut noi să le facă sau doar cât stăm lângă el și îl supraveghem, ci le face pentru că a înțeles că sunt utile pentru propria dezvoltare și îi oferă beneficii. Dacă îl privim detaşat, vedem clar cum copilul este sigur pe el în majoritatea situațiilor, iar atunci când simte că nu se descurcă cere ajutorul, se adaptează rapid la situații sau persoane noi şi nu îi este teamă să pună întrebări sau să își afirme preferințele. Desigur, un copil dezvoltat armonios are prieteni cu care se relaxează, dar de la care deopotrivă învață modele noi de comportament.

 

Diana, care sunt principalele nevoie emoționale ale copiilor noștri care trebuie satisfăcute? Aceste nevoi se împlinesc numai în cadrul familiei sau pot fi împlinite și în grupul de prieteni sau la grădiniță?

Nevoile de securitate și protecție sunt extrem de importante pentru copii. Ei dau deseori semne de teamă și au nevoie să se simtă în siguranță în contexte care nu par periculoase pentru adulți, ca de pildă primele zile la grădiniță, plimbarea într-un parc nou, vizita unor musafiri necunoscuți –  sunt situații banale de viață în care copiii au nevoie de sprijinul nostru emoțional. La fel și nevoile de apartenență și acceptare din partea unui grup. Familia este primul grup, urmată de grupul de prieteni, clasa de elevi, colectivul de muncă, comunitatea în ansamblul ei. Avem nevoie să știm că suntem apreciați, respectați, acceptați și iubiți în fiecare dintre aceste contexte sociale și ne străduim în permanență, prin comportamentele noastre, să ne asigurăm că această nevoie este împlinită măcar în câteva dintre aceste grupuri.

 

Meseria de părinte e grea: trebuie să împăcăm nevoia de a fi cât mai sus profesional cu nevoia copilului de a-l avea alături de el și de a petrece împreună “timp de calitate” care, în unele momente, nu e suficient să fie “de calitate”, ci trebuie să fie și “de cantitate”, dacă pot face o glumă…

Nevoia de stimă și recunoaștere socială (recunoașterea competențelor, meritelor și valorii profesionale, prestigiu și statut social), atunci când este satisfacută, ne face să ne simțim încrezatori, valoroși și importanți. Neîmplinirea ei aduce frustrare, neputință, sentimente de inferioritate și de lipsă de valoare. În vârful piramidei nevoilor umane este nevoia de auto-devenire, prin împlinirea visurilor și obiectivelor de viață, prin creație, prin conștientizarea rostului nostru în lume și împlinirea destinului personal. Atingerea acestui nivel însă nu este posibilă fără satisfacerea nevoilor anterioare. Din păcate, adeseori când muncesc până târziu pentru a asigura ziua de mâine, părinții ajută la satisfacerea unei singure nevoi a copilului: aceea biologică, care fără doar și poate este necesară pentru a supraviețui, dar insuficientă pentru a trăi sănătos, echilibrat și armonios. Copiii noștri au nevoie de hrană emoțională, de căldură, protecție, afecțiune exprimată în cuvinte și comportamente, nu doar în mângâieri fugare în somn. Copilul are nevoie de timp de calitate petrecut cu mama și cu tata, de joacă cu un părinte prezent, disponibil și atent, de mesaje de valorizare și prețuire care să îl învețe că este acceptat și iubit în familia sa, că este valoros, special și că are ce oferi celor din jur. Că merită din partea lor respect și recunoaștere. Doar așa va reuși ulterior să “devină”, să se împlinească, să-și găsească locul și rolul în această lume!

Diana Stănculeanu, psihoterapeut specializat în terapii cognitiv comportamentale, este coordonator, în cadrul organizaţiei Salvați Copiii, al Centrului de Educaţie Emoţională şi Comportamentală. Împreună cu alţi colegi psihologi, ea oferă consultaţii gratuite părinţilor şi copiilor.

Cu Diana Stănculeanu ne întâlnim în emisiunea Totul despre mame în fiecare vineri, la ora 15.30, pe Prima TV (în reluare luni la 08.30), la rubrica de Parenting pozitiv.

În emisiunea Totul despre mame cu tema dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor , Diana ne povestește pe larg despre importanța echilibrului emoțional pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor noștri!

 

Foto: Uncle Jeb Studio și arhiva personală

Machiaj: Claudia Livadaru/La Bibliothèque

Coafură: Cristian Chiurtu/La Bibliothèque

1
2
DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()