Casa în stil Montessori. Idei simple de amenajare

casa in stil montessori

Cum îți poți amenaja casa în stil Montessori

Acest stil Montessori a fost creat de Maria Montessori, primul medic italian de sex feminin. Prin viziunea sa, observațiile meticuloase și munca alături de copiii din complexele de apartamente cu venituri scăzute, de la începutul anilor ’90, ea a rafinat utilizarea materialelor experimentale și a creat un mod revoluționar de a preda copiilor, care este încă folosit în lumea întreagă, în multe școli private și publice.

Un mediu Montessori permite copiilor să învețe despre lumea înconjurătoare prin folosirea simțurilor. Scopul nu este acela de a preda fapte, ci de a le cultiva dragostea pentru învățare de-a lungul vieții. Materialele Montessori se concentrează adesea pe o singură funcție sau mecanism. Aceste concepte individuale se construiesc reciproc fără efort, astfel încât obiectele concrete să îi ajute pe cei mici să înțeleagă cu ușurință ideile abstracte. Copiii lucrează în mod independent și se concentrează pe o singură sarcină la momentul respectiv. Atunci când le dai copiilor libertatea de a-și modela mediul lor, vei vedea cum sunt mai motivați.

Mulți părinți care își educă piticii la domiciliu, aleg și să își amenajeze casa în stil Montessori și este ușor să-ți dai seama de ce. Metoda Montessori poate fi incorporată cu ușurință în orice casă, pentru copiii de orice vârstă, indiferent dacă ai planificat ca cei mici să folosească masa din sufragerie sau ai pregătită o cameră specială ca loc de învățare. Nu trebuie să fii creativă mereu sau să cheltuieșți mulți bani pentru ca cel mic să beneficieze de o educație inspirată din acest stil. Mai jos, ți-am pregătit câteva sfaturi de aranjare și utilizare a mobilierului, astfek încât să ai o casă în stil Montessori. De asemenea, îți oferim și câteva trucuri pentru învățare.

Principiile stilului Montessori pentru familia ta

În timp ce poți admira stilul Montessori purist, poți beneficia și de implementări mici ale ideilor Mariei Montessori, speciale pentru locuița ta. Unele familii care își educă piticii la domiciliu au mai mulții copii de vârste diferite, care nu ar fi în mod normal grupați împreună într-un cadru tipic Montessori, te poți adapta.

De exemplu, dacă ai un copil de un an, îi poți construi o zonă îngrădită în cameră, pentru ca acesta să lucreze în condiții de siguranță, cu materialele adecvate vârstei sale. Acest lucru le va permite copiilor mai mari să lucreze cu boluri de ceramică, pahare de sticle și alte obiecte, fără să îți faci griji că cel mic se va răni. Când cresc mai mult copiii, poți să deschizi zona îngrădită și să îi lași pe cei mici să se ajute între ei.

Folosirea mobilierului și materialelor, pentru o casă în stil Montessori

Mobila scalată pentru o clasă Montessori se bazează pe o învățare condusă de copil. Maria Montessori a subliniat nevoia de libertate și independență, faptul că cei mici au minți care absorb informații, iar prin pregătirea atentă a mediului, copilul este capabil să descopere spontan, prin manifestări libere și naturale, creând astfel o profundă dragoste pentru învățare. Crearea spațiilor și folosirea obiectelor accesibile pentru copil tău reprezintă cheia. Unele piese pe care le poți achiziționa sunt următoarele:

Rafturi joase

Aranjarea materialelor de lucru la vedere, în loc de dulapuri mari sau la care nu pot ajunge cei mici, le arată copiilor că aceste materiale sunt speciale și trebuie să le manevreze cu grijă. Ceea ce alegi să pui pe aceste rafturi poate varia în funcție de nivelul de dezvoltare al copilului și de cât de mult spațiu ai.

Mese și scaune mici

Mesele și scaunele nu ar trebui să fie o piedică în calea învățării. În cazul în care scaunele și mesele sunt ușoare, copilul le poate deplasa lejer în camere diferite, sprijinindu-i independența astfel. Copiii le pot folosi pentru a pregăti, servi și mânca gustările, pentru a ajuta la spălatul vaselor sau pentru a-și lua materialele de care au nevoie pentru a crea. Dacă nu ai bugetul necesar pentru asta, refolosește o măsuță veche de cafea.

Coșuri și tăvi de diferite dimensiuni

O activitate poate sta pe propria tavă. Odată ce o lucrare îi este prezentată copilului, acesta își poate lua tăvița la masa de lucru și face acea sarcină până când decide că a terminat. Apoi, copilul readuce tava în locul său de pe raft. Cheia este ca cel mic să poate căra tava sau coșul de la raft până spațiul de lucru și înapoi, așa că încearcă să le iei în dimensiuni mai mici. Cele din lemn natural arată minunat, dar s-ar putea să preferi să cheltuiești mai mulți bani pe lucrurile care stau pe tăvi și nu pe tăvile propriu-zise.

Ulcioare, boluri, cupe, linguri și clești mici

Aceste instrumente sunt toate utilizate zi de zi în practica deprinderilor de viată a unui stil Montessori. De exemplu, transferul de linte uscată cu o lingură mică dintr-un bol în altul, va ajuta procesul înțelegerii scrierii corecte. Vrei ca aceste instrumente să-l ajute pe cel mic în munca lui, nu să-l frustreze, așa că încearcă-le și tu înainte de a le pune pe rafturi. Poți economisi bani și face mai multe dintre aceste materiale acasă, după care să le faci durabile prin laminarea acestora.

Insuflă-i dragostea pentru natură copilului

Maria Montessori a pus un accent foarte mare pe încurajarea legăturii dintre copil și natură, prin îngrijirea plantelor și a animalelor, precum și valorificarea unui cadru estetic plăcut. De aceea, poți crea o masă a naturii. Pentru aceasta, poți umple coșuri de diferite dimensiuni cu o varietate de materiale naturale, pe care le poate aranja cel mic. Poți să modifici compoziția acestor coșuri lunar sau sezonier, putând adăuga și unele obiecte miniaturale semnificative și plante artificiale, pe lângă materiile organice reale. Printre elementele de sezon, pot fi amintite:

Pentru toamnă: dovleac, mere, frunze, floarea-soarelui, bețe, porumb uscat, rafie, linte, vederi cu peisaje de toamnă, etc.

Pentru iarnă: crengi uscate, fețe de masă albă pentru a arăta precum zăpada, globuri, țurțuri din plastic, fulgi de zăpadă din hârtie, om de zăpadă din lână, figurine animale, poze cu animale de iarnă amuzante, etc.

Pentru primăvară: semințe, plante mici de interior, ulcior mic de apă, flori asortate, păsări miniaturale, cuib, ouă (false), ramuri, insecte, lupă, pietre, petale, mușchi verde, frunze verzi, dinozauri în miniatură, etc.

Pentru vară: scoici stele de mare, figurine mici cu animale marine, bărci sau faruri, plante, flori, boluri cu fructe, plante medicinale, poze ale constelațiilor, planetelor, etc.

Dacă nu ai suficient spațiu pentru a face o masă a naturii, poți încerca o tavă a naturii. Și dacă ești cu adevărat presată de spațiu, folosește tava dedicată naturii ca obiect artistic principal pentru masa din sufragerie sau pune plante mici prin camera de învățare, alături de ulcioare mici, pentru ca piticul să aibă grijă de ele.

Lasă-l pe cel mic să se corecteze singur

Cel mic nu a înțeles conceptul imediat după ce i l-ai prezentat? S-ar putea să nu fie pregătit. Uneori, îi poți preda o lecție de 3-4 ori. Cele mai multe materiale care fac parte dintr-un stil Montessori sunt auto-corective sau includ un anumit control al erorii. Motivația de a face lucrurile corect vine dintr-o viziune internă a învățării, nu de la consecințele externe, cum ar fi aplicarea unei pedepse atunci când cel mic greșește.

Poate fi atât de ușor să încerci să corectezi ceva înainte ca cel mic să aibă suficient timp pentru a recunpaște greșeala. Fii mai mult un observator discret. Încurajează-l și permite progresului să se desfășoare în mod natural.

Curtoazia stresului

Acum că ai cel puțin o vagă idee despre cum poți amenaja casa pentru un mediu unic de învățare, la ce bun sunt rafturile frumoase, pline cu materiale inspirate, atunci când copilul tău nu a fost învățat cum să respecte munca sa sau cum să folosească materialele în mod corespunzător? Înainte de a-l da pe cel mic la școală, îl poți ajuta să-și dezvolte latura culturii școlii prin a-i arăta cum să se comporte, cu ajutorul lecțiilor de politețe și a unui comportament adecvat. Prin utilizarea unor scenarii în care joacă diferite roluri și activități simple de concentrare (cum ar fi împingerea unui scaun cât mai discret posibil), copilul învață cum să răspundă cu bune maniere și consolidează comportamentul politicos în diverse situații. Te poți ghida după aceste 6 reguli atunci când adopți un stil Montessori de învățare.

1. Câte o sarcină pe rând

Poți alege din varietatea de materiale câte un material la momentul respectiv. Poți lua cu atenție coșul cu materiale și plasa în altă parte din cameră sau casă. Odată ce piticul termină, el îl poate duce înapoi la locul său.

2. Nu ar trebui să-l grăbești pe cel mic

Atunci când merge prin cameră, când duce o tavă la locul său, când lucrează fără a se grăbi – toate acestea contribuie la menținerea unui mod de concentrare în acțiunile noastre.

3. Ar trebui să mențină curățenia în cameră

Fiecare copil ar trebui să aibă un șorț și un prosop de mâini, iar la începutul și sfârșitul fiecărei zile de școală poate face lucruri precum ștergerea prafului de pe rafturi, aranjarea scaunelor, aruncarea hârtiilor vochi, golirea bazinului de apă după ce s-au spălat pe mâini, aducerea vaselor pe care au mâncat gustări în bucătărie și udarea plantelor.

5. Învață-l să fie atent

Modul în care cel mic manevrează materialele, cum vorbește cu frații săi și cum are grijă de plantele și animalele cu care interacționează ar trebui să fie calm și atent.

6. Sfătuiește-l să-și folosească propriile cuvinte

Tot vei avea parte câteodată de tantrumuri și probleme cu spațiul personal din casă, dar când îl înveți pe cel mic curtoazia și politețea, în general, s-ar putea să reduci acele momente tensionate. Copiii ar trebui să folosească propriile cuvinte pentru a-și exprima sentimentele într-o manieră și calmă, iar aici te poți folosi și de activitățile care implică jocurile de roluri.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde poți găsi și alte articole cel puțin la fel de interesante.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()