Ora de iarnă 2018. Când dăm ceasul înapoi și când se va renunța la această practică?

Vom trece la ora de iarnă 2018 în data de 28 octombrie, când, la ora 4 dimineața, ceasul se va da înapoi cu o oră. Astfel, duminică, 29 octombrie, va fi cea mai lungă zi din an, având 25 de ore în loc de 24.

Anul acesta ar putea fi penultimul în care se va face trecerea la ora de vară, respectiv ora de iarnă, după ce Comisia Europeană a propus să se renunțe la schimbarea orei în Europa începând cu 2020. Fiecare țară ar urma să decidă singură dacă dorește sau nu să continue practica schimbării orei în funcție de anotimp (vara și iarna). În 2019, trecerea la ora de vară se va face în data de 31 martie, iar la cea de iarnă în data de 27 octombrie. În 2020, dacă nu renunță la această practică, schimbarea orei ar urma să aibă loc în datele de 29 martie, respectiv 25 octombrie.

Ora de iarnă 2018: măsură de a economisi energie

„Schimbarea orei trebuie să înceteze. Statele membre ar trebui să decidă singure ca cetăţenii lor să trăiască în condiţii de oră de vară sau de iarnă. Este o chestiune de subsidiaritate. Mă aştept ca Parlamentul şi Consiliul să împărtăşească acest punct de vedere şi să găsească soluţii care funcţionează pentru piaţa noastră internă”, a declarat Jean-Claude Junker, președintele Comisiei Europene.

Scopul schimbării orei este acela de a economisi energia electrică necesară pentru iluminatul public şi privat prin folosirea eficientă a luminii Soarelui. În lunile de vară, ora este dată înainte pentru ca principalele activități umane să se desfășoare cât mai mult posibil pe lumină naturală; în acest fel se economisește energia electrică necesară iluminatului.

În România, această practică a fost introdusă în 1932, a fost suspendată în 1943 și reluată în 1979. Măsura a fost inițiată de americanul Benjamin Franklin și introdusă în 1784.

Ora de iarnă 2018: efecte asupra organismului

Specialiştii de la Glasgow University, Marea Britanie, au realizat un studiu privind efectele pe care le are schimbarea orei asupra organismului. Concluzia este că beneficiile lenevirii cu o oră în plus sunt scurte, dispar rapid, iar calitatea somnului scade pe măsură ce se apropie iarna. “Trecerea la ora de iarnă poate oferi un răgaz de odihnă atât celor care au probleme cu somnul, cât şi celor care dorm bine de obicei, efectele în cazul primilor fiind temporare”, spune profesorul Colin Espie, de la Universitatea Glasgow. “Odată ce corpul se obişnuieşte cu noul program, calitatea somnului scade, iar procesul se accentuează odată cu instalarea iernii”, mai spune el.

Citește și: 

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație