10 sfaturi pentru o alimentaţie sănătoasă a copilului

alimentaţie-sănătoasă-a-copilului-totul-despre-mame

Copiii pot şi trebuie să mânânce sănătos de mici!

alimentatie-sanatoasa-copii-totul-despre-mameAlimentaţia este unul dintre acele capitole delicate şi care pun foarte des probleme în viaţa unui părinte. Preocuparea pentru ce, cât şi cum mănâncă cel mic începe de la primele guri de lapte supte şi nu pare să dispară niciodată, nici măcar când copilul ajunge la vârsta adolsecenţei si la cea de adult.

Iată o serie de sfaturi pe care părinţii pot pune în aplicare încă din momentul diversificării!

Iată 10 sfaturi pentru o alimentaţie sănătoasă a copilului pe care le poţi încerca şi tu chiar de azi!

1. Prepară mâncarea în casă

Unul dintre cele mai importante sfaturi este şi unul deloc greu de pus în practică. Nu trebuie să fii cel mai priceput bucătar ca să poţi să-i pregăteşti cu mâinile tale copilului mâncare proaspătă. Reţetele simple şi uşoare pe care le faci la începutul diversificării se pot păstra şi în următorii ani de viaţă. Dacă eşti un as într-ale gătitului, atunci poţi încerca să faci şi mâncăruri mai complexe. Un pont util pentru ambele tipuri de a găti este să foloseşti adesea condimente cât mai variate, care să contribuie la savoarea preparatelor, şi să-l introduci şi pe copil în lumea minunată a gastronomiei.

2. Evita să ajung în situaţii de urgenţă

O ieşire neprevăzută în oraş, o programare la doctor mult întârziată, o vizită prelungită sau o întâlnire cu o prietenă dragă în parc cu care stai la taclale pe îndelete, toate pot face ca ora mesei celui mic să sufere modificări. De cele mai multe ori, o situaţie de urgenţă de acest gen se rezolva cumpărând rapid ceva, adesea nesănătos, care să-i astâmpere foamea copilului. Fii mult mai prevăzătoare atunci când ieşi pe ușă şi asigură-te că ai mereu la îndemână fie mâncare gătită de tine, fie gustări sănătoase (un iaurt, un sandviș făcut în casă cu carne feliată, gătită la cuptor, şi legume, fructe sau un baton gustos de cereale, preparat de tine).

3. Dacă vei folosi borcănaşe, ai grijă să conţină mâncare bio

Dacă într-una din acele situaţii de urgenţă vrei să apelezi la borcănaşe pentru a-l hrăni pe cel mic, alege acele produse care au mâncare bio. Deşi producătorii de hrană de acest tip se străduiesc să respecte toate regulile unei nutriții adecvate pentru copii, şansele să dai greş cu mâncarea bio sunt cele mai mici, aşa că vânează cuvântul bio sau organic de pe borcănaşe şi uită-te mai apoi foarte bine pe lista de ingrediente, ca să fii sigură că iei cea mai bună decizie.

4. Citeşte etichetele tuturor produselor

Pentru că orice părinte foloseşte în pregătirea hranei celui mic şi produse care ies pe uşa fabricii, o citire amănunţită a etichetei fiecărui produs în parte aduce numai beneficii. Chimicalele şi conservanţii sunt ţinute la distanţă de cel mic, coloranţii nocivi nu vor ajunge la copil, iar evitarea unor duşmani veritabili ca zahărul sau temutul potenţiator de aromă cunoscut sub numele de monoglutamat de sodiu să nu creeze o periculoasă dependenţă.

5. Nu folosi mâncarea pe post de răsplată, condiţionare sau alinare

Recompensele şi mita sunt două lucruri complet nesănătoase pentru oricine, darămite pentru copii! Recompensa sau mita culinară nu fac excepţie de la această regulă, iar să-i oferi copilului alimente preferate în semn de răsplată pentru că a făcut un anumit lucru sau pentru a-l determina să facă ceva este o cale sigură de a-i crea o relaţie proastă cu mâncarea, de a-l face să aibă temeri majore legate de faptul că poate flămânzi ori de a crede că doar anumite mâncăruri sunt mai valoroase decât altele. La fel se întâmplă şi în cazul în care mâncarea este acordată pentru a-l linişti pe copil, acesta putând să-şi formeze obiceiul de a mânca atunci când suferă sau trece prin vreo nemulţumire, de aici şi până la dependenţa de anumite feluri de mâncare fiind doar un pas.

6. Nu elimina alimente din meniul copilului, doar pentru că nu-ţi plac ţie

Varietatea alimentară indusă în copilărie trasează drumul către o viaţă în care vor exista foarte puţine mâncăruri care să nu fie agreate de copil şi de viitorul adult. Dar sub nicio formă să nu încerci să elimini din meniul celui mic alimentele care nu-ţi plac ţie, pe motiv că n-au cum să-i placă nici lui. Fiecare om are gusturi şi preferinţe diverse. Lasă-l pe el să decidă şi ai încredere şi în dorinţele lui.

7. Fii atentă la semnalele de saţietate pe care ţi le transmite copilaşul

Ţi-aduci aminte cât de tare te enerva atunci când părinţii te obligau să termini tot din farfurie? Dacă da, atunci renunţă la a face şi tu acest lucru şi fii atentă la acele semnale de saţietetate pe care le emite cel mic. Cum tu ştii când te-ai săturat, aşa va şti şi el, iar să-l forţezi să mănânce tot, ca să fie bine hrănit, poate duce la obezitate sau la o aversiune faţă de mâncare.

8. Permite-i să aleagă ce mănâncă

E adevărat că mama ştie cel mai bine ce meniu să-i pregătească copilului, dar asta nu înseamnă că cel mic nu are niciun cuvânt de spus în privinţa asta. Întreabă-l adesea ce i-ar plăcea să găsească la masă în farfurie şi combină felurile sale preferate cu meniul la care te-ai gândit tu şi care poate fi mai complex şi mai plin de nutrienţi. Procedând astfel, vei avea un copil mult mai prieten cu mâncarea, iar tu vei avea ocazia să dai greş de mult mai puţine ori cu prânzul sau cina.

9. Variază constant meniul

Nu te limita la paste bolognese sau supă cu găluşti, doar pentru că ai observat că acestea sunt savurate de copil. Va veni momentul în care niciun plating al acestor preparate nu va mai trezi interesul nimănui. În plus, monotonia această împiedică descoperirea atâor şi atâtor alte bunătăţi culinare de care profită nu numai papilele gustative, ci şi întreg organismul.

10. Încurajează-l pe copil să mănânce încet

Hrana va fi digerată mult mai bine dacă procesul hrănirii are loc încet, cu mestecat fără grabă şi guri mici. Dacă cel mic se aşază la masă înfometat, mâncatul în viteză poate duce la senzaţia de nepotolire a foamei şi la cererea unei porţii suplimentare, organismul primind, astfel, hrană mai mult decât necesar. De aceea se recomandă o pauză de 15 minute între porţii, lucru ce poate determina concret gradul de saţietate. În plus, atunci când mâncăm încet ne putem bucura mai mult de gustul mâncării, aşa că de ce să pierdem una dintre acele mici bucurii ale vieţii?

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()