Ce fel de sare e sănătoasă și ce fel de sare trebuie să ocolim?

ce fel de sare e sanatoasa totul despre mame

Odinioară valorând greutatea sa în aur, sarea a început să capete o reputaţie proastă în ultima vreme, fiind blamată pentru creştrea tensiunii arteriale şi, în general, pentru frecvenţa crescută a bolilor cardiovasculare.

Totuşi, studiile recente arată că atât prea multă, cât şi prea puţină sare în organism, poate duce la dereglări serioase.

Sarea, ţapul ispăşitor al zahărului

Doctorul Joseph Mercola, susţinător al unui stil de viaţă sănătos, este adeptul consumului de săruri naturale, neprocesate. El citează studii care demonstrează că tensiunea arterială mărită e, de fapt, provocată de excesul de zahăr şi de carbohidraţi rezultaţi din cereale rafinate.

Când nivelul de sodiu din organism este prea scăzut, corpul suferă de hiponatremie, ceea ce poate afecta bună funcţionare a ficatului, rinichilor şi a glandei tiroide. Potrivit clinicii Mayo, “o dietă săracă în sare şi cu apă în exces poate deregla echilibrul corect dintre sodiu şi fluidele corporale.”

Despre cantitatea optimă de sare în dieta copiilor am mai scris aici: Sarea în alimentaţia copiilor 

Nu toate felurile de sare sunt la fel

Pentru o dietă sănătoasă, trebuie să ne îndreptăm spre alimente cât mai apropiate ca structură chimică de modul în care a intenţionat natura să le creeze, fie că este vorba de legume, carne, lactate sau sare.

Sarea obişnuită, pe care o cumpărăm de la supermarket, este rafinată prin procedee chimice. Substanţă ce rămâne în urmă acestei “curăţări”  conţine 98% clorură de sodiu, fiind lipsită de orice urmă de minerale şi 2% aditivi chimici adăugaţi, cum ar fi aluminocilicatul de sodiu (E 544) sau fosfatul de calciu şi carbonatul de magneziu. Sarea de masă din comerţ mai conţine şi iodura de potasiu sau fluor, substanţe adăugate cu scopul de a reduce incidenţa deficienţelor  în rândul populaţiei, dar părerile specilaliștilor despre aceste substanțe adăugate sunt împărțite.

Pentru fiecare gram de clorură de sodiu pe care corpul nu reuşeşte să o elimine, organismul foloseşte de 23 de ori mai multă apă celulară pentru a neutraliza sarea. Consumul de sare de masă obişnuită cauzează exces de fluid în ţesuturi, ceea ce poate contribui la inestetică celulită, reumatism, artrită sau gută, pietre la rinichi sau în vezica urinară.

Multe dintre produsele semipreparate  au un conţinut foarte mare de sare rafinată, la care adăugăm şi noi când le consumăm, făcând cantitatea totală de sare ingerată să crească  periculos.

Tipuri de sare naturală

Sarea naturală, pe de altă parte, conţine doar 84% clorură de sodiu, iar restul de 16% constând în minerale precum siliciu, fosfor, vanadiu, magneziu şi zinc.

Sarea de Himalaya

Este un tip de sare complet pură. Maturată de-a lungul mileniilor sub presiune tectonică extremă, departe de impurtitati, nu e poluată de toxinele industriale şi de metale grele. Fiind extrasă şi spălată manual, procesarea ei e minimă.  Ea conţine 85% clorură de sodiu, iar în restul de 15% se regăsesc urme a 84 de minerale din mările preistorice, esenţiale pentru sănătatea noastră osoasă. Dincolo de substanţele din compoziţie, structura ei înmagazinează energie hidroelectrica, ce ajută la mărirea randamentului.

Este, de asemenea, delicioasă, iar celor ce s-au obişnuit cu gustul ei le vine greu să se întoarcă la sarea de masă rafinată.

Sarea de mare

Este obţinută printr-un proces de evaporare a apelor din mari şi din oceane şi nu are aditivi. În funcţie de locul de provenienţă, conţine ioni care ajută la menţinerea echilibrului hormonal şi la îmbunătăţirea reacţiilor chimice din organism, precum şi diferite minerale care nu se regăsesc în sarea de mină.

Cele mai cunoscute tipuri de sare de mare sunt sel gris (sarea celtică) şi fleur de sel, originară din Guerande, Franţa. Sunt cristale delicate, cu formă nergulata,  care se dizolvă uşor, şi au o tentă gri.

Sarea indiană este neagră şi are o aromă de sulf, sarea hawaiană are o culoare roz, o textură grunjoasă şi un conţinut mare de fier, datorită argilei Alaea, specifice locului.

Sale marino, sau sarea de mare italiană, e obţinută din apele marii Mediterane prin folosirea unor metode tradiţionale de evaporare. Fiind foarte fină, e ideală pentru salate şi sosuri.

Consumul moderat de sare naturală, nerafinata, are numeroase beneficii pentru sănătate.

Iată 12 efecte benefice ale sărurilor de calitate:

– Reglează conţinutul de apă în tot organismul
– Promovează un Ph echilibrat în celule, în special în celulele creierului
– Echilibraza cantitatea de zahăr din sânge şi previne efectele îmbătrânirii
– Ajută la generarea energiei hidroelectrice în celulele corpului
– Ajută la absorbţia particulelor nutritive în tractul intestinal
– Stimulează sănătatea sistemului respirator
– Promovează sănătatea sinusurilor
– Previne crampele musculare
– Ajută oasele să rămână puternice
– Reglează somnul, pentru că este un inductor natural al somnului
– Promovează sănătatea vaselor de sânge
– În combinaţie cu apă, este de fapt esenţială pentru reglarea tensiunii arteriale

Aşadar, relaxaţi-vă şi săraţi după gust, folosind însă doar sare de calitate, neprocesată.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()