Cele mai nesănătoase ingrediente din alimentele pentru copii

Ingrediente nesănătoase din produsele pentru copii
Chiar şi produsele pe care le considerăm sigure pentru copiii noștri pot conţine ingrediente nesănătoase care nu le vor face bine celor mici!

Chiar şi produsele pe care le considerăm sigure pot conţine ingrediente nesănătoase!

Obişnuim să facem destul de frecvent cumpărături considerate sigure din zona de mâncare a magazinului, fără a ne pune problema că ar fi ceva în neregulă cu alimentele pe care le consumăm. Cu toate astea, multe dintre produsele noastre preferate nu sunt chiar atât de prietenoase cu organismul nostru, dimpotrivă. Iată care sunt acele ingrediente nesănătoase de care ar trebui să vă feriţi atunci când plecaţi la cumpărături!

Ingrediente nesănătoase – Margarina, grăsimile şi uleiurile vegetale hidrogenate

Mulţi părinţi cumpără adesea produse de patiserie şi de panificaţie aparent sigure, cu o listă de ingrediente scurtă, care învăluie oarecum alimentul într-o aură de siguranţă. Din lista aceasta scurtă nu lipsesc, însă, aproape niciodată margarina, grăsimile şi uleiurile vegetale hidrogenate. Acestea sunt grăsimi trans şi iau naştere în laborator prin hidrogenare, care este menţinerea moleculelor de hidrogen la o temperatura extrem de crescută. Eele sunt în opinia specialiştilor răspunzătoare de apariţia unor boli dintre cele mai diverse, printre care se numără bolile cardiovasculare, având, totodată, capacitatea de a creşte nivelul colesterolului rău, LDL, şi de a-l scădea pe cel bun, HDL. Fie că este vorba despre nişte biscuiţi simpli ori nişte pateuri cu brânză, nişte brioşe fără umplutură sau nişte crackers inofensivi la prima vedere, aceste grăsimi sunt prezente în lista de ingrediente. Duc la scaderea energiei organismului, obezitate şi diabet.

Ingrediente nesănătoase – Coloranţii şi conservanţii

Unul, doi sau mai mulţi coloranţi şi conservanţi îşi fac şi ei loc în multe dintre alimentele pe care le cumpărăm pentru copii. Cei mai răspândiţi sunt acidul citric (E330), benzoatul de sodiu (E211), ambii din categoria conservantilor, şi coloranţii tartrazina (E102) şi Sunset yellow (E110). Pentru că afectează sănătatea aparatului respirator şi pe cea a ficatului, dar provoacă şi alergii, este bine să vă feriţi de ele.

Ingrediente nesănătoase – Sarea

Organismul are nevoie de sare, dar nu de prea multă sare. Folosită nu numai pentru a da gust preparatului, ci şi pe post de conservant, sarea în exces adăugată alimentelor din magazine vine la pachet cu o mulţime de pericole pentru sănătate. Poate creşte presiunea sângelui, ceea ce duce la boli de inimă, îngreunează buna funcţionare a rinichilor, favorizează retenţia de apă şi face ca o cantitate mare de calciu să fie eliminată prin urină, ducând la o fragilitate a oaselor.

Ingrediente nesănătoase – MSG, glutamatul monosodic sau E621

Acest aditiv alimentar este o sare sodică ce ameliorează gustul produsului, produs care devine, astfel, mult mai atractiv pentru consumator. Potenţiator de aromă foarte răspândit, glutamatul monosodic este trecut pe etichetele alimentelor sub această denumire, dar şi sub titulatura de MSG, proteină vegetală hidrolizată ori E621. Poate fi inclus în orice preparat, dar cel mai frecvent se găseşte în cereale, budinci, lactate, mezeluri, îngheţată, sosuri de roşii sau chiar şi în fructele şi legumele disponibile în supermarket. Vinovat pentru apariţia “sindromului mâncării chinezeşti”, caracterizat prin ameţeli, dureri de cap, oboseală şi greaţă, MSG-ul afectează funcţionarea sistemului nervos şi al celui respirator, fiind responsabil şi pentru probleme gastrointestinale, musculare, uro-genitale şi la nivelul epidermei. Unii cercetarori sunt de părere şi că acest MSG este răspunzător pentru apariţia Alzheimer-ului.

Ingrediente nesănătoase – Zahărul

Despre nocivitatea zahărului se ştiu destul de multe lucruri. Deşi trestia de zahăr este un rod al naturii, zahărul pe care îl oferă este tot zahăr, iar drumul de la trestie şi până la dulcele frumos ambalat de pe raftul magazinului este atât de complex, încât ceea ce ajungem să punem în coşul de cumpărături este un ingredient foarte nesănătos.

Mai grav este că zahărul ajunge să fie inclus în cantităţi deloc nesemnificative şi în alte alimente care sunt pe placul copiilor, cum ar fi iaurtul simplu sau cu fructe, produsele de patiserie simple, fructele confiate, sucurile din fructe. Alarmantă este şi folosirea, pe post de alternativă aparent sănătoasă, a altor zaharuri, ca fructoza, siropul de porumb sau a sucrozei, care îi induc consumatorului impresia că face o alegere bună.

Ingrediente nesănătoase – Îndulcitorii artificiali

Nu vă bucuraţi prea tare dacă pe eticheta produsului scrie mare “fără zahăr”. E suficient să aruncaţi un ochi pe lista de ingrediente şi veţi vedea că zahărul a fost înlocuit cu o serie de îndulcitori artificiali, despre care cercetătorii susţin că prezintă potenţial cancerigen. Pe lista lor se află zaharina (E954), aspartamul (E951), ciclamatul (E952), acesulfamul – K (E950) şi sucraloza (E955).

Ingrediente nesănătoase – Făina albă îmbogăţită

La prima vedere, acest tip făină pare să fie superior celui obişnuit, datorită denumirii care sugerează în mod direct acest lucru. Este adevărat că făinii i s-au adăugat câteva minerale şi vitamine, dar acestea sunt sintetice, iar “îmbogăţirea” a avut loc numai după ce bobului de grâu integral i s-au îndepărtat complet în momentul rafinării şi al transformării sale în făină albă toate substanţele nutritive naturale. Adică fibrele, antioxidanţii, dar şi mineralele şi vitaminele naturale. Pentru a păstra gustul, textura şi culoarea făinii albe, dar calităţile celei negre, producătorii au introdus elementele nutritive sintetice (fier, vitamina B, calciu) cu scopul de a oferi un produs final complex, asemănător celui nerafinat. Problema este după ce s-au îndepărtat toate părţile bune ale bobului de grâu, ceea ce rămâne este mult amidon, iar produsul final este o sursă proastă de carbohidraţi.

Sfatul final este să evitaţi pe cât de mult posibil să cumpăraţi alimente ce au în compoziţie unul dintre ingredientele de mai sus, să gătiţi mai mult pentru a le oferi copiilor voştri şi întregii familii alternative alimentare sănătoase şi să fiţi voi înşivă un exemplu pentru cei mici. E nevoie de puţin efort, dar nu e imposibil!

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație