Dr. Anamaria Iulian: „Să mănânci bine nu e costisitor!”

dr.-anamaria-iulian-totul-despre-mame
Dr. Anamaria Iulian

Dr. Anamaria Iulian ne dă sfaturi despre alimentația copiilor și despre cum poate avea întreaga familie un stil de viață mai sănătos

De la începutul diversificării și până în primii ani de școală ai copilului, părinții pun pe unul dintre primele lucruri ca preocupare alimentația acestuia. Am stat de vorbă despre alimentația copilului mic cu dr. Anamaria Iulian doctorand în științe psihologice, doctor și psiholog, medic primar, psiholog psihoterapeut de formare experiențială și psiholog clinician, expert în nutriție comportamentală și în tratamentul obezității infantile.

Am aflat de la ea care sunt lucrurile bune de făcut în ceea ce privește hrana și obiceiurile alimentare ale celui mic, dar și ce anume trebuie sa evitam zi de zi.

Cu dr. Anamaria Iulian ne vom întâlni miercuri, 13 aprilie, la “Atelierele cu mămici” de la Connect Hub, unde ne va vorbi despre miturile și adevărurile referitoare la alimentația copilului mic. Înscrierile la eveniment se pot face aici.

De vorbă cu dr. Anamaria Iulian despre alimentația copiilor și a întregii familii

TOTUL DESPRE MAME: Care sunt cele mai bune surse de informare pentru părinţi în ceea ce priveşte alimentaţia copiilor?

Dr. Anamaria Iulian: Teoretic, cele mai bune surse de informare ar trebui să fie medicii, nu forumurile de mămici. Din păcate, de multe ori, în realitate unele mămici pot fi mai informate decât doctorii în ceea ce priveşte alimentaţia corectă a copilului… De aceea, consider că cele mai bune surse de informare sunt, pe lângă medicul potrivit, şi cărţile de nutriţie, cele mai degrabă internaţionale. Va rog să consultaţi două sau trei surse de informaţie, înainte de a alege în cunoştinţă de cauză atitudinea adecvată stării de sănătate a copilului dumneavoastră.

TOTUL DESPRE MAME: Care sunt alimentele care ar trebui să fie introduse în primele luni de diversificare în meniul copilului?

Dr. Anamaria Iulian: După cele şase luni de alimentaţie la sân acolo unde este posibil, diversificarea se va începe cu carne de pui şi vită. Se va continua apoi, în aceeaşi lună, cu legume şi, eventual, cu cereale integrale, fără gluten, fără zahăr sau îndulcitori: din orez, quinoa, hrişcă, mei sau amarant. Din luna a şaptea se pot introduce brânza calcică făcută în casă, fructele mai puţin dulci, fără seminţe (fructele de pădure) şi gălbenuşul de ou. În lunile următoare ne putem împrieteni cu peştele, mămăliga, iaurtul făcut în casă din lapte integral, pentru a trece uşor, după vârsta de un an, către trei mese şi două gustări mici, păstrând două mese de lapte (500 ml) pe zi.

TOTUL DESPRE MAME: Si care sunt alimentele ce ar trebui să fie complet interzise?

Dr. Anamaria Iulian: În general, alimentele puternic procesate industrial: crenvurşti, mezeluri, produse de patiserie, produse de fast-food şi băuturile carbogazoase – din cauza conţinutului ridicat de zaharuri, grăsimi săturate, denstităţii mari calorice şi a prezenţei grăsimilor trans.

TOTUL DESPRE MAME: Avem în jurul nostru copii care mănâncă prost, “dar uite ce bine arată!” (aşa cum ar spune părinţii lor). Ce efecte pe termen scurt şi lung are o alimentaţie complet neadecvată pentru copii?

Dr. Anamaria Iulian: În general, atât pe termen scurt, cât şi lung, putem vorbi de o imbalanţă vitaminică, minerală şi energetică. Pe termen scurt discutăm de sindroame dispeptice, care merg cu tulburări digestive, tulburări de concentrare a atenţiei, tulburări de dispoziţie. Pe termen lung, o alimentaţie inadecvată poate aduce cu sine o anemie cronică, suprapondere şi obezitate infantilă cu apariţia caracterelor sexuale secundare precoce, dar şi dependenţă de zahăr (de dulce ), cravingul alimentar şi mâncatul compulsiv.

TOTUL DESPRE MAME: Mulţi părinţi apelează la alimente de slabă calitate pentru copiii lor şi îşi motivează alegerea spunând că alternativa bună are un preţ ridicat. În ce măsură alimentaţia sănătoasă este şi costisitoare? Şi care sunt alternativele sănătoase, dar cu preţ accesibil?

Dr. Anamaria Iulian: Un comportament alimentar corect nu presupune o alimentaţie costisitoare; include mersul la piaţă de două ori pe săptămână pentru a avea în casă legume şi fructe proaspete, de sezon, lactate şi brânzeturi, precum şi ouă, carne, leguminoase şi feculente.
Renunţarea la mezeluri şi alimente puternic procesate industrial în favoarea meselor cu legume proaspete sau gătite la abur (salate, supe, ciorbe, tocăniţe, iahnii), la modul general, salate proaspete şi mâncare gătită, înseamnă economii în bugetul familial. Si mai înseamnă un pas înainte în dobândirea unui stil de viaţă sănătos.

TOTUL DESPRE MAME: Care este cea mai mare greşeală pe care o poate face un părinte în ceea ce priveşte alimentaţia copilului mic?

Dr. Anamaria Iulian: Din punct de vedere psihologic, ”mituirea” copilului, calmarea sau recompensarea lui cu alimente, şi alimente dulci, în special. O altă mare greşeală ar fi introducerea în alimentaţia copilului mic a glucidelor rafinate: suc de fructe, ceaiuri şi cereale îndulcite ca diversificare (biscuite cu măr, sucul de fructe), apoi prezenţa jeleurilor, biscuiţilor, prăjiturilor, bomboanelor, băuturilor carbogazoase, pe post de mici snack-uri “inofensive” pe tot parcursul unei zile.

Cu dr. Anamaria Iulian am mai stat de vorbă aici: Dr. Anamaria Iulian: “Un comportament alimentar corect e un dar preţios pentru copii!”

Nu uitați să ne dați un like pe Facebook, dacă nu ne-ați dat deja, pentru a fi la curent cu cele mai intresante articole pe care le publicăm!

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()