6 mituri despre alimentația sănătoasă a copiilor

mituri alimentatie sanatoasa totul despre mame

Iată 6 mituri spulberate despre alimenția sănătoasă a copiilor

În domeniul nutriției se vehiculează atâtea teorii, încât nu mai știm unde este adevărul. Există nenumărate produse pe piața ce promit să le asigure copiilor toți nutrienții de care au nevoie, dar este oare acest lucru posibil?

Pentru că spulberarea miturilor legate de o alimentație sănătoasă face parte din descrierea meserie de părinte, iată 6 subiecte cu care putem începe:

6 mituri despre alimentația sănătoasă a copiilor

Mitul 1: Alimentele catalogate ”dietetice”, ”fără gluten” sau ”organice” reprezintă cele mai sănătoase alegeri.

Alimentele la modă și etichetele lor te pot face să crezi că urmezi cea mai sănătoasă dietă dacă le consumi. Însă atunci când decizi cu ce să-ți hrănești copilul, este foarte important să privești alimentul ca pe un întreg. De aceea, trebuie să urmărești ingredientele de pe etichetă și să afli cât zahăr, câtă sare și câți aditivi sunt trecuți. Acești indicatori pot determina dacă un aliment este sau nu sănătos.

Sarea poate fi responsabilă de creșterea tensiunii arteriale, chiar și în cazul copiilor. Îndulcitorii artificiali nu sunt revomandați copiilor, iar o parte din îndulcitorii naturali pun aceleași probleme ca zahărul (dependență pentru gustul de dulce, prea multe calorii etc).

Despre sare în dieta copiilor am scris aici: Sarea în alimentaţia copiilor 

Mitul 2: Sucul este cea mai sănătoasă băutură pentru copii

Mulți părinți cred că atâta timp cât fructele sunt sănătoase, și sucul de fructe este foarte bun pentru copii. Specialiștii susțin că nu este deloc așa. Cea mai bună băutură este și rămâne apa. Sucul de fructe este o opțiune bună doar dacă este consumat ocazional, deoarece prin stoarcere se pierd fibrele care încetinesc asimilarea fuctozei și care dau senzația de sațietate. În plus, pentru că un pahar de suc de fructe este făcut din mai multe fructe decât ar putea un copil să mănânce la o gustare, apare și pericolul caloriilor în exces.

Bineînțeles, ne referim aici la sucul stors din fructe. Băuturile carbogazoase nici nu pot fi aduse în discuție. Ele trebuie să lipsească din dieta oricărui copil sau adult.

Mitul 3: Cerealele reprezintă cea mai bună opțiune pentru a începe ziua

Cerealele  reprezintă o variantă ușor de preparat și gustoasă pentru micul dejun al copilului, însă, de cele mai multe ori, acestea conțin foarte mult zahăr. Iar uneori și coloranți, ciocolată sau o serie lungă de aditivi. Și trebuie să recunoaștem că fix aceste variante “îmbunătățite” sunt pe placul copiilor!

Eu le-am dat o singură dată copiilor mei un brand de cereale foarte comune în rândul copiilor și apoi mi-a luat foarte mult timp până ce am reușit să-i determin să mănânce din nou fulgii de ovăz pe care eu îi înmuiam în lapte și la care adăugam o linguriță de miere și câteva fructe proaspete. Aceștia din urmă nu erau nici pe departe la fel de gustoși și interesanți ca ceilalți.

În plus,  pentru un stil de viață sănătos, nu este deloc recomandabil ca cei mici să mănânce zilnic aceeași variantă la micul dejun.

Pe larg, despre cerealele pentru micul dejun am scris aici: Cerealele cu lapte, o masă sănătoasă?

Mitul 4: Pâinea integrală este cea mai sănătoasă

Există foarte mici diferențe între pâinea albă și ceape a cărei etichetă scrie “integrală”, sunt de părere nutriționiștii. Amândouă conțin cam același nivel de glucoză care se descompune la fel în sânge, ceea ce poate crește riscul de îngrășare sau riscul unor afecțiuni serioase precum diabetul. În plus, ambele pot conține aditivi în egală măsură.

Doar acele produse pe a căror etichetă scrie produs din făină obținută 100% din cereale integrale reprezintă o alternativă sănătoasă pentru copii.

Mitul 5: Iaurtul înghețat reprezintă o variantă sănătoasă de desert

Iaurtul înghețat poate fi o alternativă la înghețata obișnuită, însă nu este întotdeauna cea mai bună opțiune. Un bol cu iaurt clasic înghețat poate conține peste 350 de calorii, la care se adaugă toppingul de deasupra. Dacă adaugi și siropuri, este foarte ușori să ajungi la aceleași valori nutriționale cu ale unei înghețate. Pentru a evita acest lucru, încearcă să-i oferi copilului un topping de fructe proaspete în locul îndulcitorilor nedoriți.

Mitul 6: Chipsurile din legume sunt mult mai sănătoase decât alternativa din cartofi

Acesta nu este un mit atâta vreme cât chipsurile sunt pregătite acasă, de către tine. “Pregătit” înseamnă să le stropești cu puțin ulei de măsline, un praf de sare și să le coci la cuptor. (Un proces destul de complicat, de altfel!) Dar nu uita că prin procesul termic se pierd majoritatea nutrienților.

Oricum, chipsurile din comerț, fie ele din legume sau cartofi, nu ar trebui să se regăsească în meniul copilului. Acestea conțin foarte multe grăsimi nesănătoase, sare și extrem de multe calorii.

O rețetă de chipsuri de legume găsiți aici: Chipsuri de legume

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()