”Nu ai voie să mănânci covrigi pentru că îţi strici pofta de mâncare!” – Gustările, bau-bau în alimentația copiilor?

“Nu mânca biscuiţi/covrigi/mere înainte de masă pentru că îţi strici pofta de mâncare!” Am auzit de nenumărate ori această frază în copilărie şi tot de nenumărate ori am folosit-o şi noi, atrăgându-le atenţia copiilor noştri că ronţăiala între mese nu e bună. Dar părinţii noştri chiar aveau dreptate? Gustările sunt un bau-bau în alimentaţia copiilor?

Ei bine, lucrurile nu sunt albe sau negre.

În funcţie de ce alimente le oferim copiilor, de cantitatea şi de momentul gustărilor, ronţăielile pot fi bune sau rele. Gustările dintre mese îi pot ajuta pe cei mici să îşi ţină foamea sub control. O gustare programată la o anumită oră le oferă copiilor suficientă energie cât să reziste până la următoarea masă. Până la urmă, senzaţia de foame nu este ceva cu care cei mici trebuie să se obişnuiască.

În mod ideal, copiilor nu trebuie să li se facă niciodată foarte foame, ci trebuie să mănânce câte puţin, suficient cât să nu fie nici plini, nici înfometaţi. Dacă părinţii reuşesc să creeze un asemenea echilibru, copiii mici sunt mai puţin plângăcioşi şi iritabili, iar cei mai mari sunt mai puţin predispuşi la excese alimentare. Pentru pretenţioşii de orice vârstă, gustările între mese sunt o măsură de siguranţă împotriva carenţelor.

Fireşte, asta nu înseamnă că trebuie să îi oferim copilului o brioşă cu o jumătate de oră înainte de cină. Cele mai bune gustări sunt cele sărace în zahăr şi sare. Fructele şi legumele conţin cantitatea ideală de nutrienţi şi fibre şi se numără printre cele mai bune alegeri.

Însă toată povestea cu gustările dintre mese nu se referă numai la ce anume îi oferi copilului să mănânce, ci şi la cantitatea de alimente. Ar trebui să calculezi gustarea în aşa fel încât, într-adevăr, să nu îi strici copilului pofta de mâncare, dar şi să aibă timp să îşi consume energia până la următoarea masă.

Gustările şi copiii mici

De obicei, copiii mici nu mănâncă foarte mult la o masă şi, cel mai adesea, au din nou senzaţia de foame până la următoarea ocazie când ar trebui să mănânce. La vârste fragede, copiii au nevoie să mănânce până la cinci-şase mese pe zi (trei mese şi două-trei gustări).

Există două capcane des întâlnite şi pe care ar fi bine să le eviţi când este vorba de gustările copiilor mici:

  • Nu folosi dulciurile pentru a recompensa comportamentul pozitiv al copilului, altfel rişti să îi transmiţi mesajul că deserturile sunt mai bune sau mai valoroase decât alte mâncăruri.
  • Nu îi oferi copilului o gustare chiar înainte de masă, rişti să îi scadă pofta de mâncare şi să fie mai puţin tentat de felurile noi de mâncare.

Gustările programate, servite la aceleaşi ore din zi, preţ de multe zile consecutive, le oferă copiilor control asupra comportamentului lor alimentar şi, în plus, îi obişnuiesc cu ideea că anumite feluri de mâncare sunt disponibile doar la o oră fixă, şi nu oricând.

Oferă-le două sau trei variante din care să aleagă. Încearcă:

  • cereale integrale, de preferat fără zahăr;
  • bucăţi de fructe;
  • biscuiţi integrali;
  • felii de brânză tăiate în forme amuzante;
  • iaurt.

Gustările şi preşcolarii

Dorinţa de control este în continuare o problemă-cheie la această vârstă, astfel încât copiii preşcolari se pot bucura de şansa de a-şi alege gustările dintr-o serie de opţiuni prezentate de tine.

Dorinţa de dulciuri poate fi destul de puternică la această vârstă, dar poate fi şi combătută. Nu oferi bomboane şi prăjituri când e ora de gustare. Te-ai putea hotărî chiar să nu cumperi deloc dulciuri sau, dacă o faci, să nu le ţii la vedere şi să le oferi doar ocazional.

Preşcolarii sunt în faza în care abia învaţă să îşi eticheteze sentimentele, adesea ei putând să spună că le este foame. Cel mai adesea, însă, sunt doar plictisiţi, obosiţi sau au nevoie de puţină atenţie.

Căută să înţelegi de ce anume are copilul tău nevoie cu adevărat. Este posibil ca o repriză de joacă cu tine sau o schimbare de peisaj să îi calmeze nevoia de mâncare. De asemenea, atunci când copiii au nevoie de o gustare, asigură-te că o mănâncă la masă şi nu în faţa televizorului.

Gustări sănătoase pentru preşcolari:

  • fructe;
  • iaurt;
  • legume feliate cu humus;
  • biscuiţi din cereale integrale cu brânză.

Gustările şi şcolarii

Cu teme, activităţi şi sporturi, copiii de vârstă şcolară sunt mai ocupaţi şi, foarte probabil, mai independenţi ca niciodată. Unii ar putea avea nevoie în continuare de trei mese şi două gustări pe zi, însă e din ce în ce mai greu să fixezi un program atunci când activităţile de la şcoală se interpun în calea rutinei pe care aţi avut-o până nu demult. Discută cu copiii tăi şi puneţi-vă împreună de acord asupra unui program alimentar.

Dacă nu există o oră anume pentru cină, majoritatea copiilor au nevoie de încă o gustare după şcoală pentru a-i ajuta să rămână concentraţi la teme. Încearcă să le prepari gustări sănătoase pe care să le aibă la îndemână oricând au nevoie, chiar dacă tu nu eşti acasă.

Copiii care vin direct acasă după şcoală îşi pot pregăti singuri ceva de mâncare (cu permisiunea părinţilor, desigur). Lasă-le în frigider tot soiul de alimente nu necesită prea multă elaborare – supe, iauturi cu fructe, legume etc.

Copiii de vârsta şcolară sunt capabili să înţeleagă de ce este important să mănânce sănătos, dar mai mult ca oricând iau exemplul oamenilor pe care îi iubesc. Transformă gustările şi mesele în general într-o activitate de familie. Copiii tăi se vor obişnui şi vor îndrăgi aceste momente împreună.

Iată câteva gustări care i-ar putea bucura pe copiii de vârstă şcolară:

  • cereale integrale cu conţinut scăzut de zahăr şi lapte;
  • brânză nesărată;
  • fructe şi iaurt;
  • nuci şi stafide;
  • pâine/ lipie integrală cu humus şi legume;
  • covrigi sau biscuiţi din cereale integrale;
  • felii de fructe înmuiate în iaurt aromat.

Gustările şi adolescenţii

Adolescenţii ar putea în continuare să aibă nevoie de o gustare sau două în timpul zilei pentru a le menţine senzaţia de foame sub control. Adolescentul tău ar putea practica sport sau diverse activităţi extraşcolare care să îl solicite foarte mult. La vârsta aceasta nu îi mai poţi controla copilului tău comportamentul alimentar, dar te poţi baza pe ce l-ai învăţat până acum şi poţi să îi laşi la îndemână diverse alimente pentru eventualele gustări pe care să şi le pregătească singur dacă şi când are nevoie.

Exemple de gustări sănătoase pentru adolescenţi:

  • felii şi bucăţi de legume cu diverse sosuri sau humus;
  • peşte sau fructe uscate;
  • ouă fierte tari.

De la un punct încolo, copilul tău va fi înconjurat de opţiuni alimentare nesănătoase. Dar, dacă porneşti la drum cu dreptul şi în familia voastră există obiceiuri alimentare sănătoase, cel mic are toate şansele să continue să aibă un comportament responsabil şi mănânce sănătos.

Ai un copil mofturos, care nu mănâncă deloc cum trebuie? Îți recomandăm și ”Copilul meu nu mănâncă!”, a vestitului pediatru Carlos Gonzalez. Detalii AICI.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație