Depresia prenatală: „Mi-am dorit sarcina însă nu știam că îmi va fi așa de greu”

depresia prenatala
Depresia prenatală se manifestă cu insomnii și frici exagerate.

Depresia prenatală poate afecta orice femeie însărcinată. Iată care pot fi cauzele și cum poți să depășești situația.

Ți-ai dorit să rămâi însărcinată și să ai un copil iar toți cei din jurul tău ți-au spus că va fi cea mai frumoasă perioadă din viața ta. Acum când dorința ți s-a îndeplinit constați că lucrurile nu stau chiar așa cum te așteptai. Te simți singură în fața acestei provocări și parcă nu poți împărtăși sentimentele tale nimănui. Presiunea din partea societății este imensă.

Depresia prenatală: De la nervi pentru nimicuri la insomnii și frici

„Sunt însărcinată în 12 săptămâni. Mi-am dorit asta însă nu știam că îmi va fi așa de greu. Am început să mă îngraș și mă simt vinovată când mănânc. Corpul meu începe să se schimbe. Mă simt dizgrațioasă. Toți îmi zic să mănânc cât pentru doi că e firesc așa. Trec prin tot felul de stări. Mă enervez din nimicuri și nu-mi mai intră nimeni în voie. Îmi dau seama că îi pot face rău copilului în felul asta dar nu știu cum altfel să mă descurc cu ceea ce simt.”

„Adorm greu și mă trezesc în mijlocul nopții fără că nimeni să mă deranjeze. Deja am insomnii de câteva săptămâni. Nici nu știu cum o să rezist în ritmul ăsta. A doua zi mereu sunt obosită și irascibilă. Am 30 de săptămâni de sarcină.“

„Am rămas însărcinată însă aș fi vrut să se întâmple peste an sau doi. Acum am acceptat dar mă gândesc cu groază la grețuri și la nașterea în sine. Stresul asta mă macină zi de zi. Nu mă simt pregătită să am un copil. Mi-e frică.”

„Am mai fost însărcinată și deși am făcut tot ceea ce ținea de mine, controale regulate, am stat liniștită și am fost atentă la alimentație și efort s-a întâmplat ca sarcina să se oprească din evoluție. După experiența asta sunt atât de stresată și îngrijorată că nu mă pot gândi la nimic altceva. Sper să nu se întâmple nimic rău.”

Ce gânduri și emoții declanșează depresia prenatală. Când e cazul să te îngrijorezi?

Ai observat probabil din primele luni de sarcină că viața ta nu mai este aceeași. Dacă din punct de vedere fizic nu s-au schimbat încă prea multe la nivel emoțional lucrurile stau altfel. Gândurile care te însoțesc sunt altele și majoritatea se învârt în jurul bebelușului din pântecul tău.

E firesc să te îngrijorezi, uneori să te simți mai obosită ca de obicei ori să te enervezi din nimicuri. Amintește-ți că nu erai gravidă și aveai totuși stări de genul ăsta. Zilnic trecem prin zeci de emoții, de unele nici măcar nu suntem conștienți. Însă dacă starea de fatigabilitate, lipsa concentrării, gândurile negative, insomniile sau stările de anxietate devin presante și durează mai multe săptămâni înseamnă că ești la un pas distanță de depresia prenatală. E timpul să te gândești serios la asta și să ceri ajutor.

Instinctul matern care crește în tine o dată cu bebelușul tău nu te poate salva întotdeauna. E mai mult o chestiune de mentalitate și de convingeri pe care le-ai moștenit sau nu pe linie maternă.

Depresia prenatală și situațiile dificile care cresc riscurile

„Sunt însărcinată și mă simt singură. Deși soțul meu s-a bucurat la început de veste acum simt că nu mă sprijină. Părinții mei sunt departe iar socrii mei nu încetează să mă critice la fiecare pas. Încerc să fac totul bine pentru mine și pentru bebe însă degeaba. Tot găsesc ceva care să nu le convină la mine!”

Sunt multe lucruri și situații în viața unei viitoare mămici care pot declanșa adevărate furtuni emoționale. Accentuarea sensibilității în această perioada este pusă de obicei pe seama tulburărilor hormonale. Corpul femei este supus unei transformări tocmai pentru a putea face față sarcinii, menținerii ei și nașterii copilului. Acestui proces i se adaugă însă și tensiunea la nivel psihic.

Probleme în relația de cuplu pot cauza depresia prenatală

  • Când sarcina nu a fost planificată și unul dintre parteneri a avut o opinie diferită în ceea ce privește păstrarea sau nu a copilului atunci pot apărea discuții și tensiuni.
  • Când relația dintre cei doi viitori părinți nu este bine sudată o sarcină poate complica lucrurile.
  • Când viitorii bunici intervin în relația de cuplu și nu îi susțin pe părinți aceștia pot avea dispute părtinitoare.
  • Pierderea unei sarcini anterioare sau o sarcina complicată
  • Dacă viitoarea mamă a trecut deja prin această experiență traumatizantă și a pierdut copilul e firesc ca acum să se teamă pentru sănătatea ei și a bebelușului. Cu cât mai dificilă e sarcina cu atât mai stresată va fi mama.
  • Pierderea unei persoane dragi sau divorțul de partener. În ambele situații viitoarea mamă va avea de suferit și poate ajunge cu ușurință în scenariul depresiei prenatale mai ales dacă nu are pe nimeni în preajmă care să o ajute.

Situație financiară precară

Pe timpul sarcinii dar și după naștere o mamă are multe nevoi de ordin financiar, nevoi la care se adaugă și cele ale bebelușului. O stare economică precară asociată cu gânduri negative și un scenariu pesimist pot ridica nivelul de stres într-un mod alarmant.

Problemele vechi de sănătate

Când o femeie rămâne însărcinată e de preferat ca starea ei de sănătate să fie una bună. Însă uneori viața are alte planuri cu noi. Gravida poate avea deja alte boli asociate, poate chiar să aibă diagnosticul de depresie și situația prezentă nu va face decât să accentueze problemele deja existente.

Alte experiențe traumatizante

Un trecut încărcat de momente dificile și emoții pe măsură nu poate fi negat sau uitat atât de ușor. Bucuria sarcinii nu poate șterge toate amintirile dureroase ce pot reveni acum chiar mai puternic decât altă dată, mai ales pe fondul dezechilibrului hormonal.

Monitorizează-ți emoțiile, schimbă-ți dispoziția, evită depresia prenatală!

În cele mai multe cazuri depresia prenatală apare datorită fricilor tale și mai ales fricii de necunoscut, a lipsei de control asupra situației. Iată ce poți face!

Vorbește cu medicul care îți urmărește sarcina și cere-i cât mai multe informații. Renunță la căutarea pe internet! Ceea ce citești acolo nu este despre tine ci despre alte mămici. Majoritatea celor care aleg să posteze pe diferite forumuri o fac expunându-și problemele fără a apela la ajutorul unui specialist. Alege să fii informată însă ia-ți informații de calitate!

Monitorizează-ți schimbările de dispoziție cu ajutorul unui jurnal. În felul acesta vei putea observa dacă aceleași emoții rămân constante pe parcursul sarcinii și dacă sunt cu adevărat un semnal de alarmă pentru tine.

Nu renunța la lucrurile care îți făceau plăcere înainte de a rămâne însărcinată și fii deschisă la experiențe noi. Chiar dacă acum corpul tău nu mai este același sunt multe activități pe care încă le poți face și de care te poți bucura.

Depresia prenatală, relaxarea și grija față de tine

Relaxează-te! Dacă asta presupune să citeșți, să te plimbi în parc sau să apelezi la o ședință de yoga fă-o! Ascultă muzică, dansează, bucură-te de tot ceea ce-ți poate aduce starea de bine!

Ține legătura cu cei dragi, vorbește cât mai des cu prietena ta cea mai bună și mai ales cu partenerul tău! Nu lăsa presiunea societății să-ți controleze propriile emoții. Fiecare viitoare mamă trece printr-o multitudine de stări iar pentru a evita depresia prenatală are nevoie să le mărturisească și să primească ajutor de la cei din jur.

De multe ori femeile au nevoie doar să fie ascultate fără a primi imediat o soluție. Fă-o și tu și cu siguranță te vei simți mai bine!

Ai grijă de ține! Mănâncă sănătos, dormi suficient, ia-ți suplimentele recomandate de medic, fă mișcare și înconjoară-te de oameni cu energie pozitivă.

Procentul femeilor care suferă de depresie prenatală este din ce în ce mai mare iar tu poți fi una dintre ele.

Dacă nimic din ceea ce ai citit aici nu pare să te ajute iar sentimentele tale negative tind să se accentueze și durează mai mult de două, trei săptămâni atunci e cazul să apelezi la un psiholog sau un psihoterapeut. Găsești aici o listă cu specialiști.

Nu uita că îi datorezi asta copilului din pântecul tău și tot ceea ce simți și trăiești tu îl afectează și pe el.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()