În ce poziţie doarme o gravidă?

in-ce-pozitie-doarme-o-gravida-totul-despre-mame

O gravidă poate suferi de insomnii și probleme cu somnul, mai ales în ultimul trimestru de sarcină când este destul de dificil de găsit cea mai bună poziție de somn

Îmi amintesc perfect nopțile petrecute cu ochii în tavan atunci când eram însărcinată. Rareori reușeam să-mi găsesc locul, iar atunci când o făceam și în sfârșit adormeam mă trezeam fie pentru că suna ceasul, fie pentru că trebuia să merg la toaletă, fie pentru că sforăiam atât de tare încât mă trezeam de la propriul zgomot.

Nu sună foarte delicat, însă este complet adevărat! Cel puțin în ultimul trimestru de sarcină, organele sunt împinse tot mai sus în cavitatea toracică, uterul crește foarte tare în dimensiuni și exercită o presiune tot mai mare asupra diafragmei. lucru ce se traduce prin respirație îngreunată și eventual sforăit. Așa că ce să vă mai povestesc, în ambele mele sarcini, am sforăit ca o drujbă! Apoi, ceea ce este și mai deranjant, încă din primul trimestru de sarcină am făcut culoar la toaletă. Rinichii lucrează la foc continuu datorită volumului crescut de sânge, iar pe măsură ce uterul crește, exercită o presiune mare asupra vezicii urinare, lucru ce înseamnă multe drumuri la toaletă. Iar nevoia de urinare nu ține cont de zi sau noapte!

Și, în cele din urmă poziția inconfortabilă de somn a fost cea care a pus capac nopților mele de odihnă. Tot timpul mi-a plăcut să dorm pe burtă și, știind asta, am încercat să mă obișnuiesc cu dormitul pe o parte încă din primele săptămâni de sarcină, ca să nu-mi fie greu mai târziu, dar tot mi-a fost greu. Dacă nu mă ajutam de perne speciale de gravide, cred, aș fi stat în fiecare noapte cu ochii pe tavan.

Am stat de vorbă cu Dr. Ruxandra Dumitrescu, medic primar obstetric-ginecologie care mi-a povestit avantajele și dezavantajele fiecărei poziții de somn în timpul sarcinii.

Dormitul pe o parte

Este clar că în primele luni de sarcină nu vei avea problem cu dormitul pe burtă, însă, așa cum spuneam, este bine să încerci să dormi pe o parte cât mai devreme, deoarece așa te vei obișnui. Spre finalul sarcinii vei vedea că nu vei mai putea dormi decât pe o parte, iar acea parte este recomandată să fie partea stângă și cu genunchii ușor flexați, deoarece astfel eviți ca greutatea burticii să apese pe organele interne și pe vasele de sânge, în special pe vena cavă inferioară care transportă sângele de la membrele inferioare la inimă.

Dormitul pe partea stângă ajută procesul de digestive și previne formarea hemoroizilor. De asemenea, dormitul pe o parte  nu pune așa mare presiune asupra ficatului și rinichilor, ajută circulația sanguină și reduce tendința de retenție hidrică și de edeme. În plus, în primele luni de sarcină, această poziție poate fi mai comodă din pricina disconfortului creat de sânii tensionați și poate chiar și să reducă starea de greață.

Dormitul pe spate

Dormitul pe spate nu este indicat pentru mult timp deoarece uterul mărit exercită o mare presiune asupra venei cave inferioare, iar acest lucru poate da amețeli, respirații scurtate sau chiar hipotensiune. De asemenea, uterul apasă pe intestin ceea ce duce la încetinirea procesului de digestie și a tranzitului intestinal.

Dormitul pe burtă

Așa cum spuneam, mie mi se pare poziția ideală de somn, atunci când nu sunt gravidă. Din luna a șasea eu nu am mai reușit să mă simt bine în această poziție pentru că aveam o burtă destul de măricică și nu mă simțeam deloc comod să stau pe ea. Am ales varianta într-o parte și m-am ajutat de perne special de gravid, una în fața, pe care am pus-o între picioare și sub abdomen și una la spate. Pe cea din spate o puneam ca să nu am impresia că mă rostogolesc din pat.

Voi cum ați reușit să dormiți în timpul sarcinii?

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()