Poftele în sarcină. Ce trebuie să faci ca să scapi de ele

poftele în sarcină ciocolată
Poftele în sarcină sunt tipice gravidității și o sursă pentru numeroase bancuri cu soți alergând în toiul nopții ca să le aducă soțiilor ceva dulce.
poftele în sarcină ciocolată
Poftele în sarcină – iată ce este de făcut

Cu sinceritate despre ce de făcut cu poftele în sarcină

Poftele din timpul sarcinii sunt o caracteristică incontestabilă a gravidității și o sursă pentru numeroase bancuri cu soți alergând în toiul nopții după “ce poftește” nevasta. Dar cât sunt ele de reale și de ce apar? Haideți să deslușim împreună misterul poftelor din timpul sarcinii!

Dorința puternică, aproape de necontrolat, de a mânca un anumit produs poate fi considerată un “simptom” al sarcinii. Cercetările au relevat că aproximativ 85% dintre mămici au recunoscut că le-a fost poftă de ceva anume cel puțin o dată în timpul celor nouă luni de gravidie.

De ce apar poftele în sarcină?

Specialiștii spun că majoritatea poftelor sunt în strânsă legătură cu modificările hormonale care apar în corpul gravidei. În timpul sarcinii, se produc aproximativ aceleași transformări ca și în anumite perioade ale ciclului menstrual, când, din cauza hormonilor, o femeie poate avea diferite preferințe gustative. Aceeași explicație este valabilă și pentru perioada menopauzei, când pot fi resimțite diverse pofte sau aversiuni față de o serie de alimente. Există însă și teorii care susțin că organismul uman este atât de inteligent, încât prin intermediul poftelor ar sugera deficitul anumitor substanțe. Din acest punct de vedere, dacă faci o obsesie pentru lapte sau alte produse lactate, cel mai probabil, corpul tău “cere” o cantitate mai mare de calciu. Dorința arzătoare de mânca fructe poate semnala o lipsă a vitaminei C, pe când aceea de te înfrupta din friptură poate traduce o nevoie de proteine a organismului. Cât despre pofta de “ceva dulce”, se consideră că aceasta este dictată de nevoia unui consum sporit de calorii.

Poftele în sarcină se schimbă și ele

Studiile au arătat că în primul trimestru de sarcină femeile percep mai bine gustul amar și refuză felurile de mâncare cu note amare. Este vorba despre un fel de mecanism de protecție față de substanțele toxice care i-ar putea face rău fătului. În cel de-al doilea și al treilea trimestru de sarcină, preferințele gravidelor se îndreaptă către alimentele sărate și/sau acre, cum ar fi chipsurile, telemeaua, murăturile sau fructele necoapte, ceea ce poate trăda o nevoie de sodiu a organismului. În această perioadă, apare foarte frecvent și binecunoscuta poftă pentru dulciuri, precum înghețata, fructele exotice și, în special, ciocolata.

Poftele în sarcină pot fi și ciudate

Mere cu ketchup, dulceață ori miere cu murături sau măsline cu frișcă! Și asta nu e tot… Au fost înregistrate cazuri de viitoare mămici care nu rezistau poftei de gheață, pastă de dinți, diverși adezivi sau de apret, cretă și chiștoace de țigară. Pofta de produse necomestibile poartă numele de PICA și este un motiv de solicitare a ajutorului medical.

Poftele în sarcină, între mit și realitate

Pe seama poftelor din timpul sarcinii s-au născut numeroase crezuri populare. Unul dintre acestea susține că poftele apar pentru că bebelușul din burtică ar dori să mănânce un anumit aliment, această preferință fiindu-i transmisă mamei. Din acest considerent, majoritatea mămicilor se tem de faptul că nesatisfacerea unei pofte ar dăuna copilului. Cele mai cunoscute așa-zise consecințe se referă la riscul unui avort spontan sau la probabilitatea ca micuțul să vină pe lume cu semne corporale în forma alimentului dorit și neconsumat când intervine pofta. De aici și agitația maximă a celor apropiați de a face rost neîntârziat de ceea ce poftește gravida. Toate aceste lucruri însă sunt simple speculații și nu fac decât să îmbogățească folclorul superstițiilor și să predispună viitoarea mamă la acumularea excesivă a kilogramelor, care este, cu adevărat, periculoasă.

Poftele în sarcină pot fi “subjugate” de rațiune

Nu încerca să te opui poftelor, dar nici nu le da “frâu liber”, dacă știi ca nu-ți vor asigura necesarul de nutrienți pentru copil. Dacă tind să devină o componentă importantă a comportamentulu tău alimentar și-ți influențează drastic meniului zilnic, e cazul să-ți propui să le substitui cu ceva mai bun.

Poftele în sarcină – Iată câteva exemple pentru cele mai frecvente și mai păguboase:

de prăjituri bogat ornate cu frișcă – un aliment cu gust dulce, dar fără prea multe calorii, cum ar fi un fruct, fie el proaspăt, deshidratat sau din compot, o poate reduce la tăcere;

de gogoși și langoși – păcălește-o ronțăind niște biscuiți din cereale integrale sau o felie de pâine prăjită cu gem;

de înghețată – se topește dacă savurezi un șerbet sau un iaurt rece;

de chipsuri sau snacksuri – potolește-o mâncând covrigei sărați sau grisine;

de ciocolată – câteva bucățele nu sunt o tragedie, însă dacă-ți vine să dai gata o tabletă întreagă, bea rapid un pahar de lapte cu o linguriță de praf de cacao;

de murături – chiar dacă sunt binevenite în dietă, datorită aportului crescut de fermenți benefici organismului, excesul trebuie evitat, deoarece sunt încărcate de sare. Pentru a-ți asigura consumul regulat de acru, stoarce lămăie pe salată și bea mai des limonadă;

Ca regulă, străduiește-te să cauți de fiecare dată alternative mai sănătoase produselor râvnite. La mine a funcționat, de câte ori am salivat după o porție zdravănă de cartofi făcuți în baie de ulei, am pus mâna și mi-am făcut unii stropiți cu doar o lingură de ulei, la cuptor.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()