Săptămâna 11

Săptămâna 11 de sarcină- Cum se dezvoltă bebelușul

Noutatea săptămânii

Bebelușul are aproximativ 5 centimetri (mărimea unei smochine) și este format aproape în totalitate. În scurt timp, palmele i se vor deschide și închide în pumn, pe gingii încep să apară alveolele dentare și unele dintre oase încep să se întărească.

Își petrece timpul lovind și întinzându-se, iar mișcările lui par ca cele de balet în apă. Acestea vor deveni mai frecvente, mai articulate și mai puternice. Tu însă nu le vei simți timp de încă o lună sau două și nu vei sesiza sughițul lui, cauzat de formarea diafragmei.

Cum se schimbă viața ta

Dacă ești la fel ca cele mai multe femei, acum te vei simți mai plină de energie, iar grețurile matinale se vor fi diminuat. Din păcate, poți fi constipată (din cauza modificărilor hormonale care încetinesc digestia) sau să ai arsuri la stomac (tot hormonii sunt de vină – relaxează valva dintre stomac și esofag). Amintește-ți însă că tot acest disconfort e pentru o cauză nobilă.

Nu-ți face probleme că din cauza grețurilor nu ai putut consuma anumite alimente sănătoase sau că nu ai luat în greutate încă (dacă la începutul sarcinii ai avut o greutate normală, atunci experții consideră că e bine să iei în greutate între 500 de grame și 2 kilograme lunar). Apetitul îți va reveni curând și vei începe să asimilezi.

Află mai multe despre alimente

Probabil că ai primit deja o mulțime de sfaturi legate de riscul consumării anumitor alimente în timpul sarcinii. E adevărat că unele dintre ele îi pot face rău copilului, dar cele mai multe sunt sigure și riscul dezvoltării complicațiilor sarcinii legate de alimente este foarte mic.

Ce alimente ar trebui să eviți

Sunt câteva alimente pe care e mai bine să le eviți în timpul sarcinii: fructele de mare, maioneza, afumăturile, cărnurile crude sau insuficient tratate termic, anumite tipuri de brânzeturi.

Fructele de mare crude, cum ar fi sushi sau scoicile, pot conține bacterii care pot fi periculoase pentru făt. Ferește-te și de salatele la caserolă din magazine, de mâncarea pregătită pentru picnic, care a stat în căldură mai mult de două ore, și de orice legume sau fructe nespălate.

Atenție, unele tipuri de fructe de mare conțin un nivel ridicat de mercur, care poate afecta dezvoltarea creierului fătului. Pentru siguranță, limitează-te la maxim 160 de grame pe săptămână de ton.

Pe de altă parte însă, peștele este o sursă de proteine și de omega 3 care ajută la dezvoltarea vederii și creierului fătului. Secretul este să să alegi un soi potrivit de pește: somon, creveți sau păstrăv.

Ce băuturi ar trebui să eviți

Alcoolul este interzis în timpul sarcinii. El trece ușor din vasele tale de sânge în cele ale copilului și efectul unui singur pahar de alcool pe zi poate fi devastator pentru acesta. Alte băuturi pe care ar trebui să le eviți sunt cele nepasteurizate (laptele sau sucurile) și lichiorul de ouă. Există riscul ca acestea să conțină E.coli sau alte bacterii.

Poate ai auzit că nu e bine să bei cafea în timpul sarcinii. Ei bine, nu e chiar așa dacă o consumi cu moderație. După ani de controverse, cei mai mulți cercetători consideră că, deși cafeina traversează placenta, o cantitate mica (mai puțin de 300 ml) nu-i poate dăuna copilului. Ține însă cont că aceasta nu se găsește doar în cafea, ci și în ciocolată, ceai, cola sau alte sucuri.

Cum te poți proteja de infecțiile alimentare

Gătește termic carnea (indiferent că e vorba despre pui sau pește). Ca să te asiguri că e bine făcută, folosește un termometru special sau fierbe-o (coace-o) până când nu mai e roz în interior.

  • Nu păstra resturi de mâncare mai mult de două ore. Înainte să le mănânci încălzește-le până la punctul de fierbere.
  • Depozitează carnea separat de celelalte alimente.
  • Spală bine fructele și legumele
  • Spală-te frecvent pe mâini când pregătești carne.

Ce ar trebui să faci săptămâna aceasta

Împărtășește-ți experiența. Femeile care sunt deja mame îți pot da sfaturi utile și te pot ajuta să înțelegi mai bine transformarea prin care treci. Dacă ai o relație bună cu mama ta, ea îți poate fi de un real ajutor. Unele femei consideră că sarcina le-a apropiat de mamele lor).

Dacă nu știi cum să deschizi subiectul, cere-i mamei tale sau prietenei să-ți împărtășească amintiri din timpul sarcinii, atât din cele frumoase, cât și din cele mai puțin plăcute.

   << Săptămâna 10                                             Săptămâna 12 >> 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație