Săptămâna 13

Săptămâna 13 de sarcină- Cum se dezvoltă bebelușul

Noutatea săptămânii

Acum se formează amprentele pe degețelele fătului. Venele și organele sunt vizibile prin pielea transparentă, iar corpul începe să fie proporțional cu capul, care are aproximativ o treime din corp.

Dacă ai o fetiță, ea are deja 2 milioane de ovule în ovare. Fătul are acum aproximativ 7,5 centimetri (cât o păstaie de mazăre) și 20 de grame.

Cum se schimbă viața ta

Aceasta este ultima săptămână din primul trimestru și riscul unui avort spontan s-a diminuat mult. Următoarea săptămână marchează începutul celui de-al doilea trimestru, o perioadă de confort relativ pentru multe femei care au fost chinuite de grețurile matinale și senzația de oboseală. Mai multe vești bune: multe femei vor observa că apetitul sexual e mai crescut în această perioadă.

Nașterea e încă la câteva luni distanță, dar sânii tăi încep deja să secrete colostrum, fluidul bogat în nutrienți cu care se va hrăni bebelușul în primele zile de viață, înainte să înceapă lactația propriu-zisă.

Cum să te hrănești sănătos în timpul sarcinii și cât trebuie să mănânci și să bei în fiecare zi

Poate că mănânci cât pentru doi, dar chiar nu ai nevoie de atâta mâncare. Dieta depinde de la persoană la persoană. Specialiștii susțin că în primul trimestru nu e nevoie de mai multe calorii, în al doilea sunt suficiente 340 de calorii pe zi, iar în al treilea, aproximativ 450 de calorii pe zi. Dacă ești supraponderală, subponderală sau ai gemeni sau sarcină multiplă va trebui să ajustezi acest necesar.

Tot specialiștii recomandă să bei zilnic aproximativ 10 pahare de lichid pe zi (aproximativ 2,5 litri). S-ar putea să ai nevoie de mai mult dacă locuiești într-o zonă călduroasă, la altitudine sau dacă faci sport. Ideal e să consumi apă plată, dar și laptele e recomandat.

Pont: Verifică tot timpul culoarea urinei – dacă e galben-închis sau tulbure, trebuie să bei mai multe lichide. Limpede și galben-deschis înseamnă că te hidratezi corespunzător.

Care sunt nutrienții importanți

Proteinele, fierul și calciul sunt cele trei nutriente de care ai nevoie în această perioadă ca fii sănătoasă și să ajuți la dezvoltarea copilului.

Proteine

Țintește către 71 de grame pe zi. Carne slabă, ouă și produse lactate, nuci și produse din soia (tofu). Și peștele este o sursă importantă de proteine (și de omega-3), dar din cauza riscului de contaminare cu mercur trebuie să fii atentă ce fel de pește și în ce cantitate mănânci.

Fier

27 de miligrame pe zi sunt suficiente pentru a evita apariția anemiei de sarcină. Cel din produsele animale (fierul hem) se absoarbe mai ușor decât cel din plante (fierul non-hem). Cea mai bună sursă este carnea roșie.

Dacă ești vegetariană sau nu tolerezi carnea, poți lua fier din spanac sau linte. Va fi însă destul de dificil să procuri cantitatea necesară din legume, așa că e posibil ca medicul să-ți recomande un supliment pe bază de fier.

Pont: Vitamina C mărește gradul de absorbție a fierului non-hem, așa că e bine să consumi citrice, căpșuni sau ardei gras asociate cu alimente bogate în fier non-hem.

Calciu

4 porții de produse lactate pe zi îți furnizează cele 1000 mg de calciu de care ai nevoie zilnic. Copilul tău are nevoie de el pentru formarea oaselor și a dinților. Dacă nu consumi suficiente alimente bogate în calciu, fătul îl va lua din organismul tău, ceea ce va duce la scăderea cantității de calciu stocată în oasele tale.

Dacă iei vitamine prenatale, mai e nevoie să ai grijă ce mănânci?

Da! Vitaminele prenatale completează lipsurile din dietă, dar nu țin locul hranei sănătoase. În primul rând, aceste vitamine nu acoperă necesarul zilnic de calciu. În al doilea rând, e important să consumi o cantitate suficientă de fructe și legume pentru fibre. Acestea vor ajuta digestia și vei evita constipația, o problemă frecventă în timpul sarcinii.

Ce ar trebui să faci săptămâna aceasta

Vorbește cu partenerul tău despre creșterea și educarea copilului: disciplină, reguli familiale, valori morale. Ca să fie mai simplu, încercați acest exercițiu: faceți fiecare câte două liste cu titlul „Mama mea întotdeauna…” și „Mama mea niciodată…”.

Apoi câte una cu titlul „Tatăl meu întotdeauna…” și „Tatăl meu niciodată…”. Când terminați, discutați despre ceea ce ați scris și decideți împreună care dintre comportamente le prețuiți și la care vreți să renunțați în ceea ce privește creșterea copilului vostru.

   << Săptămâna 12                                                  Săptămâna 14 >> 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație