Săptămâna 20

Săptămâna 20 de sarcină – Cum se dezvoltă bebelușul

Noutatea săptămânii

În această săptămână, fătul cântărește între 270 și 300 de grame și măsoară aproximativ 25 de centimetri de la cap la călcâie (de lungimea unei banane). În primele 20 de săptămâni, din cauză că fătul stă cu picioarele ridicate către abdomen, se face măsurătoarea de la cap la noadă și abia de aici încolo de la cap la calcâie.

Zilele acestea, el continua să înghită lichid amniotic, un exercițiu foarte bun pentru dezvoltarea sistemului digestiv. Tot acum începe să producă meconiu, o materie moale, păstoasă, de culoare brun-verzuie, compusă din elemente amniotice. Această substanță se va acumula în intestine și o vei găsi și în primele scutece (deși unii bebeluși o elimină în uter sau pe parcursul nașterii).

Cum se schimbă viața ta

Felicitări! Ai ajuns la jumătatea sarcinii. Fundul uterului este acum la nivelul ombilicului și este posibil să fi luat în greutate aproximativ 5 kilograme. Așteaptă-te ca de acum încolo, în fiecare săptămână să mai adaugi câte o jumătate de kilogram. Dacă la instalarea sarcinii erai subponderală, va trebui să te îngrași ceva mai mult; dacă ai fost supraponderală – mai puțin).

Asigură-te că iei suficient fier, un mineral important pentru producerea de hemoglobină (acea parte din celulele roșii ce are rolul de a transporta oxigen), dar și în dezvoltarea fătului și a placentei).

Carnea roșie e una dintre cele mai bune surse de fier pentru femeile gravide, ca și carnea de pui închisă la culoare, legumele boabe (mazăre, linte), legumele verzi (broccoli, salata, ceapa verde, spanacul), sucul de prune, stafidele și cerealele integrale.

Cum să ai somn odihnitor în timpul nopții

Pe măsură ce sarcina avansează, o să-ți fie mai greu să dormi liniștită, din cauza schimbărilor, mai mult sau mai puțin vizibile care au loc în corpul tău. S-ar putea să descoperi cu surprindere că:

Pentru prima data în viața ta, ai început să sforăi (din cauza nivelului crescut de estrogen). Acest hormon cauzează hipersecreția nazală și blochează parțial căile respiratorii. Ce poți face: dormi pe o parte sau ușor ridicată pe pernă.

Durerile în zona epigastrului (epigastralgie) și indigestia sunt cauzele pentru care ți-e mai greu acum să stai întinsă.

Ce să faci: evită alimentele care provoacă aciditate, ia ultima masă cu 2-3 ore înainte de culcare ca să permiți digestiei să aibă loc și dormi eventual pe două perne.

Crampe musculare la picioare. Ce poți face: Poți atenua durerea întinzând picioarele, începând cu călcâiele, apoi flexând ușor degetele spre dorsul gambei timp de câteva minute.

Te foiești și te răsucești toată noaptea în căutarea unei poziții confortabile.

Ce poți face: Întoarce-te pe o parte cu genunchii flexați și pune o pernă între picioare. Pentru confort maxim și sprijin, pune o pernă sub burtă și una la spate sau folosește o pernă specială pentru gravide.

Ai călduri și transpiri în mijlocul nopții. E normal ca o femeie însărcinată să se simtă încălzită din cauza schimbărilor metabolice, a hormonilor și a greutății suplimentare.

Ce poți face: aerisește bine dormitorul și păstrează o temperatură rezonabilă. Ține la îndemână papucii și halatul pentru vizitele nocturne la baie.

E mai greu ca niciodată să te dai jos din pat

Ce poți face: răsucește-te pe o parte ca să ajungi cu fața către marginea patului și coboară mai întâi picioarele. Cu ajutorul mâinilor, așază-te în șezut. Ridică-te abia după ce ai pus bine picioarele pe podea!

Poartă pijamale din material natural, ca bumbacul de exemplu, care-ți lasă pielea să respire. Evită materialele sintetice, care păstrează transpirația pe piele, creând o senzație neplăcută.

Ce ar trebui să faci săptămâna aceasta

Răsfață-te! Ai parcurs deja jumătate din drum, așa că sărbătorește momentul cu un mic răsfăț. Ai nevoie de idei?

Încearcă o nouă cămașă de noapte sau o pijama, masajul prenatal, fotografii executate de un profesionist, o ramă deosebită pentru prima poză a bebelușului sau un articol de îmbrăcăminte care te face să te simți minunat.

   << Săptămâna 19                                               Săptămâna 21 >> 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație