Săptămâna 5

Săptămâna 5 de sarcină- Cum se dezvoltă bebelușul

Noutatea săptămânii:

Protejat în uter, bebelușul se dezvoltă în ritm susținut. În acest moment, el are dimensiunea unui bob de susan și seamănă mai degrabă cu un mormoloc decât cu o ființă umană. Acum este format din trei straturi – ectoderm, mesoderm și endoderm – care mai târziu se vor transforma în organe și țesuturi.

Tot acum începe să se dezvolte și tubul neural din care se vor forma creierul, măduva spinării și nervii din stratul ectoderm. Pentru dezvoltarea lor optimă e indicat acidul folic. Tot din acest strat se vor forma părul, unghiile, glandele mamare, cele sudoripare și smalțul dinților.

Inima și sistemul circular iau naștere din țesutul mijlociu, mesoderm (de fapt, chiar în această săptămână inimioara lui începe să se dividă și să pompeze sânge). Tot din mesoderm se vor forma mușchii, cartilagiile, oasele și țesuturile subcutanate.

Din endoderm, cel de-al treilea țesut, vor apărea intestinele, sistemul urinar, tiroida, ficatul și pancreasul. Între timp, placenta primitivă și cordonul ombilical, care eliberează nutrienți și oxigen către copil, încep să funcționeze.

Cum se schimbă viața ta

Poate că deja ai unele simptome neplăcute specifice sarcinii. Multe femei se plâng de sâni dureroși, oboseală și urinare frecventă în primele săptămâni. Poți avea și greață, deși aceasta apare după această vârstă. Poate că cei din jurul tău nu observă transformările care au loc în organismul tău decât atunci când ceri apă în locul unui pahar cu vin.

S-ar putea să întâmpini probleme și cu exercițiile fizice, dacă făceai până acum – unele femei renunță la ele din cauza grețurilor și a oboselii constante. Ideal ar fi să le reiei, pentru că îți întăresc organismul, făcându-l mai rezistent, și te vor ajuta să suporți mai ușor greutatea suplimentară pe care va trebui s-o duci în viitoarele luni. Mai mult, îți pot fi de folos, diminuând durerile nașterii și nivelul de stres.

La urma urmei, e mult mai ușor să reiei aceste exerciții după naștere, dacă le-ai făcut și în timpul sarcinii. Alege un gen moderat de mișcare, care te face să te simți bine. Cele mai recomandate sunt plimbările și înotul.

Cum să ai o sarcină fără probleme

Primele luni de sarcină sunt foarte importante pentru dezvoltarea bebelușului. Dacă ții cont de câteva sfaturi, cel mai probabil totul va decurge perfect.

Fă din timp primul consult prenatal și asigură-te că nu lipsești de la nicio programare.

Supravegherea prenatală este esențială pentru sănătatea bebelușului și a ta. La prima vizită la medic (de obicei are loc în preajma vârstei de 8 săptămâni) vei fi consultată pentru anumite probleme care ar putea crea complicații.

Ia vitamine prenatale.

Cele mai multe suplimente conțin acid folic, fier și calciu și le găsești în multivitaminele standard. Femeile însărcinate au nevoie de mai mulți nutrienți (dar nu e bine să exagerezi cu vitaminele!). E important să iei suficient acid folic înaintea concepției și în primul trimestru de sarcină, pentru că reduce riscul ca micuțul să ai aibă defecte de tub neural, cum ar spina bifida.

Sfătuiește-te cu medicul în legătură cu medicamentele pe care le iei.

Multe medicamente – chiar și cele pentru care nu ai nevoie de rețetă – nu sunt recomandate în timpul sarcinii. Dacă faci vreun tratament pentru o boală cronică, nu-l întrerupe, dar anunță medicul și interesează-te dacă e riscant pentru copil. Spune-i tot, chiar dacă e vorba despre suplimente sau ceaiuri.

Lasă-te de fumat!

Fumatul implică o mulțime de probleme, cum ar fi avortul spontan, dezlipirea placentei și nașterea prematură. Există studii care demonstrează că femeile care fumează 20 de țigări pe zi riscă să dea naștere unui copil cu buză de iepure sau cu bolta palatină despicată. Nu e niciodată prea târziu să micșorezi numărul țigărilor sau să renunți. Orice țigară pe care nu o aprinzi crește șansa de a avea un copil sănătos.

Renunță la alcool!

Oricât de puțin ai bea într-o zi, alcoolul poate face ca micuțul să fie subponderal la naștere sau să aibă în viitor probleme cu vorbirea, învățarea, atenția și hiperactivitatea. Nimeni nu știe cu exactitate în ce măsură afectează copilul, chiar și cantitățile mici, așa că ar fi mai bine să-l eviți cu totul.

Asigură-te că mediul în care trăiești (acasă și la serviciu) e sigur.

Unele locuri de muncă sau hobby-uri pot fi periculoase. Dacă ești expusă la chimicale, metale grele (plumb sau mercur), anumiți agenți biologici sau radiații, ar trebui să schimbi cât mai repede locul de muncă. Aceste lucruri sunt prevăzute în legislație. Informează-te, ca să știi ce drepturi ai ca gravidă. Ai grijă să te ferești de anumite produse de curățare, pesticide, solvenți sau plumb aflat în instalații vechi de canalizare. Eventual sfătuiește-te cu medicul curant în legătură cu rutina zilnică.

Dintre hobby-uri, sunt interzise echitația, schiul, escaladările și scufundările.

Ce trebuie să faci săptămâna aceasta

Fă-ți programare pentru consult prenatal. Dacă nu ai făcut-o încă, e timpul să alegi un medic și să programezi prima consultație. Ca să fii pregătită, notează prima zi a ultimei menstre (ca să poate determina data nașterii) și pregătește o listă cu întrebările pe care le ai. Vorbește cu familia despre istoricul medical. Medicul va trebui să știe dacă au existat boli cronice sau anomalii genetice în familia ta sau a partenerului.

Ești confuză în ceea ce privește vârsta sarcinii? Calculul se face din prima zi a ultimei menstre. Deci, la 3 săptămâni de la fertilizare, se consideră că ești însărcinată în 5 săptămâni.

   << Săptămâna 4                                             Săptămâna 6 >> 

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație