Este un ghid de dezvoltare a copilului util pentru părinți?
Dragi părinți, de câte ori nu v-ați dorit un ghid de utilizare, pardon, de îngrijire și creștere a copilului?
Unul bun, care să susțină o dezvoltare psihologică și emoțională sănătoasă. Care să ofere insight-uri legate de creșterea copilului. Și informații despre recuperarea decalajelor în acest proces, de repararea rupturilor în relația cu el. În același timp, care să vă ajute să descifrați reacțiile proprii față de nevoile schimbătoare ale acestuia de la naștere și până când e gata să-și ia zborul în lumea mare. Ei bine, acest ghid există cu adevărat!
Ghid de dezvoltare cu respect pentru ritmul de creștere al fiecăruia
Cicluri de Dezvoltare este un model creat de Pamela Levin (1974, 1980) și apreciat datorită utilității sale ca instrument de anticipare și soluționare a dilemelor care apar în relația părinți-copii și nu numai. Ciclurile de Dezvoltare reprezintă un sistem teoretic despre cum creștem și ne dezvoltăm pe parcursul întregii vieți, care poate fi aplicat în lucrul cu copiii și adolescenții, dar și cu adulții.
Modelul valorifică, în primul rând, creșterea și dezvoltarea de la mic la mare, cu respect pentru ritmul fiecăruia și cu compasiune și încredere în capacitățile sănătoase de vindecare.
Ghid de dezvoltare a copilului – cele 6 cicluri
Practic, vorbim despre un ceas de dezvoltare internă care indică nevoile, sarcinile și abilitățile necesare creșterii, afirmațiile, și comportamentele care ne susțin și ne stimulează evoluția. Acesta se repetă ciclic, într-un fel de spirală, astfel încât ajungem să ne ocupăm periodic de aceleași teme, de fiecare dată la un alt nivel. Așadar, cele 6 cicluri de dezvoltare sunt:
- A exista/ a fi – 0-6 luni
- Explorarea/a face – 6-18 luni
- Gândirea 18 – luni-3 ani
- Identitate și putere – 3-6 ani
- Îndemânare și structură – 6-12 ani
- Integrarea – 12 – 18 ani
În primul ciclu – A FI – bebelușul învață să facă lucruri pentru a-și susține supraviețuirea și starea de bine precum: să mănânce, să doarmă, să-și exprime nevoile, să se conecteze, să accepte să fie îngrijit, să se bucure de atingeri și contact fizic, să se atașeze emoțional și să aibă încredere în adulții care îl îngrijesc.
Felul în care i se va răspunde la aceste nevoi îi va răspunde și lui la întrebări precum: E ok să exist? E ok să fiu așa cum sunt? Sunt în siguranță dacă mă exprim, dacă cer ce am nevoie? Afirmațiile și mesajele transmise non-verbal de care are nevoie bebelușul în această perioadă sunt următoarele:
- “Ne bucurăm că ești aici.”
- “Aparții aici/acestei familii.”
- “Nevoile tale sunt importante pentru noi.”
- “Crește în ritmul tău.”
- “Ai dreptul să simți.”
- “Vrem să fii aici și să avem grijă de tine.”
- “Ne bucurăm de tine așa cum ești.”
Noi toți ne întoarcem în perioada lui A FI
În cazul în care adulții nu țin cont de semnalele bebelușului, impun un program care nu are legătură cu nevoile și ritmul acestuia, copilul poate internaliza mesaje precum: nu aparțin, nu sunt important, nevoile mele nu contează, nu are rost să cer ajutor.
În lucrul cu clienții săi, Pamela Levine a observat că aceste etape reapar ciclic în viață. Cu toții parcurgem perioada lui – A Fi – în adolescență. Apoi încă odată când avem în grijă un bebeluș până în 6 luni sau un adolescent în jur de 13 ani. Alteori când suntem bolnavi, când ne confruntăm cu schimbări majore cum ar fi pierderea unei relații/persoane semnificative, schimbarea jobului, mutarea într-o altă țară sau când începem un nou ciclu de 18 ani.
”Mai simplu spus, ne întoarcem în etapa lui A FI atunci când am vrea doar să stăm, să dormim mult, să mâncăm, să nu facem/gândim nimic și avem nevoia de a primi și oferi contact fizic. De câte ori nu vi s-a întâmplat să aveți nevoie de timp pentru a sta și A FI? Cum a fost să simțiți acest lucru? A venit cu eliberare? Sau a venit cu disconfort? V-ați permis acest lucru? Sau v-ați criticat, învinovățit, rușinat? Ați cerut cu ușurință ajutor?
Vă las cu aceste întrebări și vă îndemn să reflectați asupra ideii de a exista pur și simplu și asupra felului în care le permiteți copiilor voștri să fie așa cum sunt.” spune Daniela Danalachi – Mbogori, psihoterapeut sub supervizare în Analiza Tranzacțională. Daniela este membru al ARAT și face parte din echipa de organizare a conferinței.
Dacă ți-am trezit curiozitatea și vrei să afli mai multe despre cum poți construi o relație sănătoasă cu copiii și adolescenții, dar și cu propria persoană, vino la Conferința Națională de Analiză Tranzacțională pe 26 – 28 octombrie. Giles Barrow (Marea Britanie), unul dintre pionierii acestui model, va susține un workshop în care va descrie fiecare etapă și felul în care adulții pot oferi suport și stimulare.
Pentru a-ți rezerva locul la acest eveniment găsești informații aici.