Noi schimbări în programa de grădiniță. Ce se întâmplă cu opționalele

programa de grădiniță

Anul școlar 2019-2020 a aduce câteva schimbări în programa de grădiniță, anunțate de Ministerul Educației cu doar două săptămâni înainte de începerea cursurilor.

Modificarea principală este dată de realizarea unuei curricule pentru creșe, pentru grupa de vârstă. Aceasta nu exista până acum. În planul de învățământ sunt incluse activități care includ deprinderi de igienă individuală, deprinderi de comunicare, de autoservire, de ordine și disciplină. Cea mai mare parte a timpului copiii de 0-3 ani care merg la creșă sau alte forme de educație timpurie o vor petrece jucându-se. Educatoarele sunt cele care vor alege tipurile de jocuri fiind atente la interesele pe care le au cei mici.

O serie de schimbări au apărut și în programa de grădiniță. Opționalele și distribuția pe ore a activităților sunt cele mai importante. Activitățile experențiale scad la jumătate, fiind înlocuite cu ore de jocuri liber alese și dezvoltare personală. Măsura a fost luată pentru a le devolta copiilor partea socio-emoțională a celor mici.   

Programa de grădiniță le solicită cel mai mult pe educatoare

Modul în care vor fi organizate opționalele a fost modificat cel mai mult. Dacă până acum se puteau face diferite activități cu profesori aduși din afara grădiniței pe care îi plăteau părinții, din anul școlar 2019-2020 acest lucru nu va mai fi posibil. Copiii vor putea face un singur opțional pe săptămână care va intra în norma educatoarei de la clasă. Totuși, Ministerul lasă o portiță pentru activități suplimentare. Acolo unde se fac proiecte cu finanțare, astfel încât opționalele să fie gratuite pentru părinți, nu există niciun impediment în acest sens. În felul acesta se vor evita situațiile în care erau copii care, din cauza situației financiare precare, nu puteau participa la activitățile opționale, deși acesteau erau trecute în planul de învățământ.

O altă variantă pentru opționale ar fi organizarea mai multor activități de durată mai scurtă, a precizat Viorica Preda, inspector general în Direcția Generală Educație Timpurie a Ministerului Educației, pentru publicația Edupedu.ro

Opționalele de limbi străine vor fi predate prin metoda CLIL,  Învățarea integrată de conținut și limbă inspirată de pedagogia jocului, care este propusă în Metodologie. Potrivit sursei citate, metoda este aplicată deja la Constanța de 2-3 ani de zile și, datorită modului în care a decurs, a fost propusă la nivel național. Această metodă propune învățarea prin joc și o poate aplica orice educatoare care știe o limbă străină foarte bine. Spre exemplu, dacă au în program o lecție despre fructe, copiii vor învăța și varianta în limba străină a acestora sau cântecele și poezii potrivite.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()