Reguli pentru activități Montessori, făcute acasă, la grădiniță sau la școală

Theodora Fintescu, redactor

Dacă te fascinează educația Montessori și crezi că e potrivită pentru copilul tău, poți începe activități specifice cu el chiar înainte de a merge la grădiniță sau școală. Este important să respecți câteva reguli și principii de bază, pe care, odată ce le cunoști, îți va fi ușor să le transformi în jocuri și activități, scrie montessoryacademy.com.

Scopul principal al unei activități Montessori este „Ajută-mă să fac singur!”. De aceea, activitățile de acest tip promovează autonomia, independența, gândirea critică și dezvoltarea motricității, iar alegerea lor se face în funcție de interesele copilului și nevoile lui de dezvoltare.

Urmează copilul

Activitățile Montessori sunt automotivante. Fiecare copil este liber să-ți urmeze propriile interese, să aleagă ceea ce vrea să lucreze și să progreseze în ritmul lui.

Controlul greșelii

Materialele Montessori sunt realizate în așa fel încât permit controlul greșelii, adică cel mic reușește să descopere și să corecteze singur propria greșeală din timpul jocului, fără intervenția adultului. Materialele încurajează independența, libertatea de a alege și încrederea în propriile puteri. Copiii ajung la rezultatul dorit prin repetiție și practică.

Explorarea senzorială

Maria Montessori a descoperit că un copil învață cel mai bine atunci când simțurile lui sunt implicate în activitatea de învățare. Pentru ea, copilul este ”un explorator senzorial”.

Înveți pe măsură ce faci

Copiii învață făcând. În educația de tip Montessori, elementele complexe și conceptele abstracte sunt introduse pornind de la activități concrete și materiale senzoriale.

Concepte și abilități singulare

Activitățile Montessori se focusează pe dezvoltarea unei abilități sau a unui concept prin descompunerea acesteia în pași mici. Fiecare pas trebuie completat și bine stăpânit înainte de atingerea scopului final.

Independența

Spațiile Montessori sunt amenajate în așa fel încât să stârnească interesul și să cheme copiii spre activități. Ei sunt încurajați să exploreze, să-și testeze abilitățile și să învețe să facă singuri.

 

Concentrarea

Ciclul de lucru Montessori îi oferă copilului șansa de a munci neîntrerupt cu materialele, aceea de a repeta activități după propria dorință și de a-și dezvolta capacitatea de concentrare.

Motivația intrinsecă

În clasele Montessori, motivarea copiilor nu se face prin pedepse sau recompense. Copiii se implică în activități de învățare pentru că ele le satisfac propria dorință, internă, de a cunoaște lumea.

Pentru a-l iniția pe copil în stilul Montessori nu trebuie să îi cumperi toată gama de jucării disponibilă pe piață. La început, este suficient să improvizezi cu ceea ce ai prin casă.

  • Îi poți stimula simțurile cu texturi diverse, atât prin pipăit, cât și punându-l să calce pe diverse materiale.
  • Îi poți oferi sticle și borcane cărora să le fixeze capacele potrivite
  • îl poți învăța despre categorii oferindu-i bețe, scobitori, conuri de brad, frunze etc pentru a le sorta.
  • Asigură-te că îi permiți copilului să facă activitățile fără a interveni prea mult și fără să-l corectezi la fiecare pas greșit.
  • Ghidează-l și permite-i să observe singur erorile și să le îndrepte.

 

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa