Divorţul e copleșitor, dar există şi recuperare după trauma lui

divortul-totul-despre-mame

Dacă ar fi să facem o ierarhie a celor mai dramatice crize existenţiale prin care poate trece o persoană, atunci am aşeza fără nicio umbră de îndoială în clasament divorţul, alături de decesul unei persoane dragi, abuzurile de diferite forme sau chiar pierderea locului de muncă. Toate sunt situaţii deosebit de traumatizante pentru orice individ, cu efecte negative nu doar de moment, ci şi de durată.

Despre cum resimt copiii divorțul afli din cartea ”Când părinții se despart. Cum să ne ajutăm copiii să treacă prin procesul de separare”, de Penelope Leach. Cartea este disponibilă aici.

Divorţul le poate lăsa răni adânci nu numai celor care trec efectiv prin el, copilului sau copiilor cuplului, dar chiar şi restului familiei apropiate. În plus, gestionarea perioadei post-divorţ se dovedeşte a fi, de cele mai multe ori, şi mai dificilă decât divorţul în sine. Însă, chiar dacă divorţul este o traumă majoră, există şansa ca fiecare dintre cei implicaţi în proces să poată surmonta acest pas dramatic. În situația în care și tu te afli în perioada de după divorț, află că există câteva metode de recuperare după divorţ. Iată ce poți face!

1. Renunţă să mai trăieşti în trecut

Poate că încă trăieşti cu gândul că nu s-ar fi ajuns aici şi poate că dai mereu timpul înapoi ca să îţi/îi cauţi greşelile şi să creezi situaţii ipotetice ce ar fi avut un final mai bun pentru voi. Dar, chiar dacă poate părea cinic sau nu, ce s-a întâmplat e bun întâmplat şi gata. Ar trebui să nu te mai întorci atât de des în trecut şi să te gândești mult mai intens la ziua de azi. De mare ajutor în acest sens poate fi mindfulness-ul, metodă care îţi spune cum să fii din ce în ce mai ancorat în prezent şi care îţi poate da speranţă, ţel şi multă raţiune.

2. Fii şi mai apropiată de copilul tău

Dacă te simţi abandonată, şi e firesc să fie aşa, acum ai ocazia să îţi întăreşti legătura cu cel mic. Până când lucrurile se vor limpezi, voi doi vă puteţi da unul altuia fix energia de care aveţi nevoie. Dar nu pune pe umerii lui responsabilităţi care nu au legătură cu el şi, oricât ţi-ar fi de greu, nu-l întoarce asupra celuilalt părinte. Acest comportament îl va afecta şi mai tare, îl va face să fie confuz şi nu te va ajuta pe tine să faci niciun pas înainte pentru a scăpa de traumă.

3. Ai grijă de mintea şi corpul tău, ieşi în oraş, fii activă şi fă-ţi prieteni noi

După un divorţ, multă lume pune grija pentru propria persoană pe locurile din coada listei de priorităţi. Dar nu-ţi neglija trupul şi mintea şi încearcă să ai grijă mare de tine, hrănindu-te adecvat, făcând activităţi relaxante şi interesante, întâlnindu-te cu oamenii dragi şi acceptând noi provocări profesionale. Dormi cât trebuie şi fă sport, ba chiar fii deschisă la a-ţi face prieteni noi, pentru că nu ştii niciodată câte lucruri bune poţi învăţa de la ei.

Totuși, când spunem prieteni noi, nu ne referim neapărat la o nouă relaţie sentimentală. Deşi există posibilitatea ca tu să tânjești după afecţiunea pierdută, te poţi arunca cu capul înainte şi ieşi dintr-o relaţie nouă la fel de tristă şi de neîmplinită ca la finele celei anterioare.

4. Ia o pauză şi acceptă-ţi suferinţa şi vulnerabilitatea

Da, este perfect normal şi sănătos să iei o pauză cât de mare îţi doreşti în care să suferi şi să înţelegi că ai voie să fii vulnerabilă. Orice divorţ, indiferent de motivele care au stat la baza lui, este asimilat cu o pierdere uriaşă, în care durerea este copleşitoare. Dacă îţi vei lăsa sentimentele dureroase să iasă la suprafaţă aşa cum sunt ele, te vei simţi mai uşurată, iar acest lucru îţi va permite să mergi mai departe. Iar dacă îţi vei și aşterne gândurile şi stările triste într-un jurnal sau unei prietene apropiate, te vei simţi şi mai împăcată şi te vei accepta pe tine însăţi mai uşor.

5. Caută ajutor ca să depășești divorţul

Ajutorul poate fi atât din partea unui specialist, ce te poate ghida treptat către o viaţă nouă, dar frumoasă şi plină de provocări, cât şi din partea unor grupuri de suport reale şi virtuale. Ceea ce nu te sfătuim, însă, să faci este să te apuci să îl diseci (poate că din nou) la sânge pe fostul partener şi să împărtăşeşti cu lux de amănunte cu toţi membrii grupurilor din care faci parte toate lucrurile dezagreabile pe care le-a făcut şi motivele pentru care aţi ajuns să divorţaţi. O minte și o inimă pline de agresivitate îți vor adânci suferința și nu te vor lăsa deloc să ieși din situația traumatizantă în care te afli.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()