10 obiceiuri prin care să-ţi întăreşti relaţia cu copilul tău

Există lucruri ușor în practică care pot face ca relaţia cu copilul nostru să fie mai solidă. Aflăm de la Dr. Laura Markham care sunt acestea!

„Avem nevoie de 4 îmbrăţişări pe zi pentru a supravieţui. Avem nevoie de 8 îmbrăţişări de întreţinere pe zi. Şi avem nevoie de 12 de îmbrăţişări pe zi pentru a creşte.” – Virginia Satir

Cu toţii tânjim după acele momente de apropiere cu copiii noştri, momente care ne înmoaie inimile.

Conectarea este la fel de importantă pentru noi, părinţii, la fel cum este pentru copiii noştri. Când relaţia noastră este puternică, ea este, de asemenea, frumoasă, aşa încât primim atât cât oferim. Asta face ca parentingul să merite toate eforturile, sudoarea şi lacrimile noastre.

Această legătură este, totodată, singurul motiv pentru care copiii ne vor urma de bunăvoie regulile. Copiii care se simt puternic conectaţi la părinţii lor doresc să coopereze. Ei au încredere în noi că ştim ce e mai bine pentru ei şi că suntem de partea lor. Aud adesea de la părinţi că totul se schimbă odată ce ei se concentrează pe conectare, nu doar pe corectare.

Suntem doar nişte oameni, însă.

Sunt zile când tot ce putem face este să satisfacem majoritatea nevoilor de bază ale copiilor noştri: să-i hrănim, să-i spălăm, să păstrăm un ton încurajator, să-i îmbrăţişăm şi să-i punem la culcare la o oră rezonabilă, astfel încât să putem să o luăm din nou de la capăt a doua zi. Ţinând cont că a fi părinte este cea mai grea meserie de pe pământ – şi de multe ori am facem acest lucru în timpul nostru liber, după ce am stat despărţiţi unul de altul pe perioada zilei – singura modalitate de a păstra o legătură puternică cu copiii noştri este de a construi obiceiuri zilnice de conectare. Ce fel de obiceiuri?

1. Propune-ţi să ajungi la 12 îmbrăţişări (sau apropieri fizice) în fiecare zi

Îmbrăţişează-ţi copilul dis-de-dimineaţă, atunci când îi spui la revedere, atunci când vă revedeţi, la culcare şi de multe ori între toate aceste momente. Dacă preadolescentul tău sau chiar adolescentul îţi refuză impulsul de a-l îmbrăţişa atunci când se îndreaptă către uşă, dă-ţi seama că, în ceea ce îi privețete pe copiii mai mari, trebuie să te strecori isteţ în această conectare. Toarnă-i o băutură rece în pahar şi stai la palavre cu el atunci când îi faci un masaj. (Ţi se pare că faci mai mult decât e necesar? E o metodă foarte simplă de a afla ce s-a întâmplat în viaţa lui azi. Şi vei fi adesea mulţumit, dacă-ţi treci metoda asta în vârful listei de priorităţi).

2. Conectează-te înainte de perioadele de trecere

Copiilor le e destul de greu să facă trecerea de la un lucru la altul. Dacă l-ai privi pe cel mic în ochi, i-ai spune pe nume şi te-ai juca un pic cu el până l-ar apuca chicotitul, i-ai umple bateriile şi ai putea să-l asiguri că are resursele interioare necesare pentru a se autogestiona când trece printr-o schimbare. De exemplu, dimineţile sunt mult mai uşor de gestionat dacă înainte de a-l da jos din pat pe copil te ghemuieşti lângă el cinci minute ca să-l ajuţi să facă tranziţia de la somn la îmbrăcat şi periat dinţii.

3. Joacă-te

Râsul şi joaca domestică te ţin conectat la copil prin stimularea nivelului de endorfine şi oxitocină al ambilor. Să faci din joacă un obicei de zi cu zi îi oferă copilului tău o şansă de a-şi gestiona anxietăţile şi supărările care l-ar face, altfel, să se simtă deconectat şi care îi dau mai multe şanse de a avea momente dificile, în care răbufnește. Iar joaca îi ajută pe copii să vrea să coopereze. Care variantă dintre acestea două credeţi că va funcţiona mai bine:

„Vino la masă acum!”

sau

„Micuţă gorilă, e timpul pentru micul dejun! Uite, ai gândaci şi banane pe cereale!”

4. Închide gadgeturile când interacţionezi cu cel mic

Opreşte-le. Copilul tău îşi va aminti pentru tot restul vieţii că a fost destul de important pentru părinţii lui, încât aceştia şi-au oprit telefoanele, radiourile, televizoarele şi calculatoarele pentru a-l asculta. Acest lucru este deosebit de important când sunteţi în maşină, deoarece lipsa de contact vizual din acest spaţiu diminuează presiunea, astfel încât copiii (şi adulţii) au mai multe şanse de a comunica.

5. Petrece timp special

Fă asta în fiecare zi, 15 minute cu fiecare copil în parte. Alternează lucrurile pe care le doreşte cel mic cu cele pe care vrei să le faci tu. Când sunt zilele lui, tot ce trebuie să faci este doar să fii plin de iubire şi să-l laşi pe el să conducă și să decidă ce faceți în cele 15 minute. În zilele tale, rezistă tentaţiei de a împărţi timpul în diferite activităţi. În schimb, fă jocuri terapeutice pentru a-l ajuta pe copil în privinţa oricăror probleme care sunt importante pentru el.

6. Accceptă emoţia

Sigur, nu e tocmai comod să faci asta. Dar copilul tău trebuie să-şi exprime emoţiile, căci altfel ele vor prelua frâiele comportamentului său. Deci acceptă-i crizele, nu lăsa furia să te facă să răbufneşti şi primeşte lacrimile şi temerile care se ascund întotdeauna în spatele furiei. Aminteşte-ţi că tu eşti cel în care are suficientă încredere încât să plângă lângă tine. Ulterior, el se va simţi mai relaxat, mai cooperant şi mai apropiat de tine. (Da, acest lucru este foarte, foarte greu. Reglarea propriilor emoţii este cea mai grea parte din jobul de părinte. Dar asta nu înseamnă că suntem scutiţi de a încerca să facem acest lucru.)

7. Ascultă şi empatizează

Conexiunea începe cu ascultare. Muscă-ţi limba, dacă trebuie, dar nu uita să spui:

“Vai!… Văd… Serios?… Şi ce-ai simţit?… Spune-mi mai multe…”

Obiceiul de a vedea lucrurile din perspectiva copilului îl asigură că îl tratezi cu respect şi că sunteţi amândoi în căutarea unor soluţii de tip câştig – câştig. Te va ajuta să vezi motivele acelui comportament, care într-un alt context te-ar înnebuni, şi te va ajuta să îţi autoreglezi emoţiile, astfel încât, atunci când eşti apăsat pe acele butoane interne care te pot face să îţi ieşi din pepeni şi te afli în starea de „luptă sau de fugă”, să vezi că cel mic nu este chiar inamicul tău.

8. Fă paşi mai lenţi şi savurează momentul

Trăieşte clipa împreună cu copilul tău: lasă-l să miroasă căpşunele înainte de a le pune în blender. Puneţi-vă împreună mâinile în apa curgătoare şi împărtăşiţi senzaţia rece a apei. Miroase-i părul. Ascultă-i râsul. Priveşte-l în ochi. Conectează-te la măreţia momentul prezent. Acesta este, de fapt, singurul mod în care ne putem conecta. (Pentru majoritatea părinţilor, acesta este, de asemenea, secretul de a fi capabili de a juca din nou şi din nou acelaşi joc.)

9. Pune în practică îmbrăţişări şi pălăvrăgeli la ora de culcare

Setează ora de culcare a copilului tău un pic mai devreme, cu presupunerea că vei petrece ceva timp stând cu el pe întuneric şi smotocindu-l. Aceste momente de socializare şi de conectare sigură scot la suprafaţă orice probemă ar exista în cel mic, fie că este vorba de ceva ceva ce s-a întâmplat la şcoală, modul în care a clacat el în această dimineaţă sau grijile lui despre excursia de mâine. Trebuie să-i rezolvi problema chiar atunci? Nu, doar să asculţi. Şi să-i recunoşti sentimentele. Reasigură-l pe copil că îi auzi îngrijorarea şi că împreună o veţi rezolva mâine. A doua zi, asigură-te că n-ai uitat de promisiune. Vei fi uimit de cât de mult se poate adânci relaţia cu copilul tău. Şi nu renunţa la acest obicei pe măsură ce copilul creşte. Noaptea târziu este de multe ori singurul moment în care preadolescenţii sunt dispuşi să vorbească.

10. Fii prezent

Cei mai mulţi dintre noi trec prin viaţă pe jumătate prezenţi. Gândeşte-te că cel mic are la dispoziţie doar aproximativ 900 de săptămâni de copilărie pe care să le petreacă cu tine înainte să plece de-acasă; el va pleca înainte să-ţi poţi da măcar seama. Când eşti conectat la copilul tău, fii chiar aici, chiar acum. N-o să fii capabil să faci asta mereu. Dar, dacă faci lucrul acesta în fiecare zi, chiar şi pentru puţin timp, vei vedea că îl vei face din ce în ce mai bine. De ce? Pentru că vei observa că aşa creezi acele momente în copilul tău care îţi înmoaie inima.

Copyright © 2015 Dr. Laura Markham, traducere de Raluca Dumitrică cu permisiunea autorului. Articolul original a apărut aici.

Dacă vrei să citești mai multe, îți recomandăm cărțile Dr. Laura Markham care sunt disponibile AICI.

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație