6 soluții pentru a fi o mamă eficientă, nu doar ocupată

Raluca Dumitrică
mama-eficienta-totul-despre-mame

Chiar dacă mamele din generaţiile trecute au simţit mai mult ca azi dificultăţile şi provocările misiunii lor, sentimentul că e destul de greu să răzbaţi, ca părinte, persistă la mamele din ziua de azi. Zecile de lucruri pe care o mamă trebuie să le ducă la bun sfârşit în fiecare zi rivalizează cu lucrurile din urmă cu una sau două generaţii (sau chiar le depăşesc), iar cantitatea de stres care se adaugă la toate este, poate, mai pregnantă ca acum câteva decenii. Tocmai de aceea n-ar fi nicio mirare dacă în dicţionar la cuvântul ocupat ar apărea chipul unei femei copleşite de task-urile de peste zi, o mamă mult prea ocupată, în loc să fie o mamă eficientă.

Deşi nu există niciun motiv pentru care ar trebui să negăm faptul că mamele sunt ocupate, trebuie să spunem, totuşi, că există o diferenţă destul de mare între a fi ocupat şi a fi… eficient. Pentru că, surpriză, faptul că suntem prinse într-un noian de lucruri nu ne face pe noi, mamele, să fim şi productive, ci poate avea exact efectul invers, acela de a ne cufunda într-o găleată uriaşă cu sarcini pe care le începem şi pe care nu reuşim decât într-o proporţie mică să le şi terminăm.

Află cum poți îmbina CU SUCCES cariera și viața de mamă din cartea Dacă eu am reușit, poți și tu” de Laura Vanderkham. Aceasta este disponibilă AICI.

Și tu poți fi o mamă eficientă!

Dar pentru că ne dorim cu toate să terminăm ziua cu tot ce ne-am propus perfect finalizat, iată câteva soluții prin care putem face trecerea de la a fi o mamă ocupată și sufocată de mii de lucruri la o mamă eficientă, care are mai mult timp pentru copilul ei:

1.Prioritizează. Da, prioritizarea este una dintre primele soluţii pe care o mamă le are la dispoziţie pentru a reuşi să fie eficientă. Să pui pe listă, chiar în prima parte a zilei, lucrurile pe care le ai de făcut şi să te axezi pe ele în funcţie de importanţă este o cale sigură către eficienţă. Valabil atât pentru mamele care sunt în concediu de creşterea copilului, cat şi pentru cele care au reînceput serviciul.

2. Ia o pauză. Nu e doar o zicală, pauzele mici (şi cât de cât dese) pot fi, într-adevăr, cheia reuşitei. Ele te ajută să-ţi reîncarci bateriile şi să pleci, din nou, la drum cu elan. O pauză poate fi nu doar ieşitul din casă/birou pentru câteva zeci de minute, ci chiar şi mersul până în bucătărie şi turnatul unui pahar cu apă pe care să îl bei încet, cu guri mici.

3. Fă azi ce poţi face azi. Exact, nu amâna lucrurile pe care le ai de făcut cu gândul că şi mâine e o zi. Nu aduce anul ce aduce ceasul, ceea ce înseamnă că mâine, aşa senin şi liber cum ar părea, poate să se transforme într-o zi mega-aglomerată la finalul căreia îţi vei da seama că nu ai reuşit deloc să bifezi ce ţi-ai propus. De aceea este recomandat să faci la momentul potrivit, nu mai târziu, lucrurile necesare atunci.

4. Elimină detaliile care-ţi distrag atenţia de la bifarea task-urilor. Puţin (mai mult) Facebook, un filmuleţ amuzant care se transformă în mai multe filmuleţe (o, da, la finalul unui film simpatic se găseşte mereu un alt link către alt film simpatic!), o conversaţie prelungită cu cea mai bună prietenă sau o tură de shopping online sunt, deşi relaxante, o cale sigură către o productivitate scăzută. Oricât de mult ţi-ai dori să faci câte puţin din toate, mai bine lasă-le pentru perioadele în care chiar ai terminat ce aveai de făcut.

5. Învaţă să spui şi „nu”. Oricât de mult ţi-ar plăcea să crezi că deţii resurse fizice şi psihice nelimitate, trebuie să înveţi să îl iei şi pe „nu” în braţe, din când în când. Nu-ul te ajută să fii mai stăpână pe situaţie şi să ai o certitudine că poţi duce la bun sfârşit lucrurile începute sau cele urgente. Iar acest „nu” se poate referi, foarte bine, la situaţiile din interiorul căminului tău, dar şi la cele de la locul de muncă.

6. Colaborează. Fie că e vorba de propriul partener de viaţă, de un coleg, de o prietenă sau de o rudă, la capitolul colaborare poate fi implicat oricine din jurul tău care poate ţine alături de tine hăţurile problemei. Ingredientul unei colaborări de succes este, însă, încrederea, aşa că nu te teme să ai încredere în alte persoane, care te pot ajuta. Prin intermediul lor vei reuşi să fii o mamă eficientă şi să scapi de mrejele lui „ocupat”.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa