Semne că ești epuizată psihic

epuizata-psihic-totul-despre-mame

Te-ai gândit vreodată că e posibil să fii epuizată psihic?

Lipsa concentrării, irascibilitatea, frustrarea sau cinismul sunt, alături de alte câteva, principalele semne că ești epuizată psihic. Vezi mai jos o listă extinsă a semnelor care îți indică faptul că ești pe pragul de-a claca. Și află de ce trebuie s-o iei mai încetișor!

Oboseala extremă

Unul din principalele semne că ești epuizată psihic este oboseala pe care o resimți în fiecare moment al zilei. Însă această oboseală nu este neapărat fizică. Ea se poate resimți sub forma lipsei de energie, la nivel emoțional sau mental, ori toate la un loc.

Lipsa motivației

Pur și simplu nimic nu te mai entuziasmează și nu mai simți nicio motivație interioară pentru lucru sau oricare altă activitate. E posibil să-ți fie tot mai greu să te trezești dimineața și să te aduni pe parcursul unei zile, pentru a termina ce ai de făcut.

Apar sentimente ca frustrarea, cinismul sau alte emoții negative

Ți se pare că nimic din ce faci nu mai contează cu adevărat, și totul te poate deziluziona, aparent fără motiv. Ești tot mai pesimistă, iar stările acestea devin o constantă în viața ta.

Apar probleme de concentrare

Epuizarea și stresul cronic pot interfera cu abilitatea ta de a te concentra. Când ești stresată, îți canalizezi atenția spre ceea ce te deranjează – adică spre senzația de neliniște și teamă inexplicabile. Pe o perioadă limitată de timp, poți face față acestor “căderi” în sine, însă organismul și creierul nostru nu sunt învățate să se descurce cu stresul cronic – acest lucru va avea repercusiuni dintre cele mai serioase vizavi de puterea ta de concentrare. Mai departe, îți va fi tot mai greu să rezolvi probleme și să iei decizii. Cu timpul, vei observa că începi să devii tot mai uitucă și-ți va fi tot mai dificil să îți amintești lucruri și situații.

Scade performanța la serviciu

Nu ești sigură dacă treci sau nu printr-o perioadă de epuizare psihică? E suficient să compari performanțele tale de la job din anii trecuți cu ceea ce se întâmplă în prezent. De obicei, epuizarea psihică se întinde pe o perioadă mai mare de timp, așa că îți vei putea da seama ușor dacă este doar o “fază” sau dacă treci prin ceea ce se cheamă stres cronic.

Relații tot mai tensionate acasă și la muncă

Sunt două situații care arată că poți traversa o perioadă de epuizare psihică: fie intri tot mai des în conflict de argumente cu colegii și cu cei de acasă, fie te retragi pe zi ce trece în carapacea ta, devenind tot mai puțin comunicativă. S-ar putea să realizezi, la un moment dat, că, deși, fizic, ești prezentă într-un loc, mintea îți zboară aiurea, la ani-lumină distanță.

Te neglijezi

Când suferi de epuizare psihică, e posibil să te refugiezi de probleme căzând pradă unor comportamente neadecvate sau chiar extreme, ca excesul de alcool, sedentarismul prelungit, consumul exagerat de hrană de tip fast-food sau, dimpotrivă, înfometarea și apariția insomniei.

Te preocupă serviciul chiar și când ești acasă

Chiar și atunci când orele de muncă s-au terminat, mintea îți stă tot la ce ai de rezolvat la serviciu, astfel încât, în loc să te relaxezi după program, stresul se accentuează și comunicarea cu toți ai casei devine tot mai dificilă.

Începi să ai probleme de sănătate

Dacă oboseala psihică nu e tratată la timp și se lungește pe o perioadă prea mare, pot să apară probleme digestive, afecțiuni cardiace, depresie și obezitate.

Ce să faci când ești epuizată fizic

Relaxează-te. Fie că încerci tehnici de meditație, asculți muzică, citești o carte, ieși la o plimbare sau faci o vizită prietenilor sau rudelor, caută și pune în aplicare cele mai potrivite forme de relaxare pentru tine.

Timp liber de calitate. Atunci când ai timp liber, nu te refugia pe canapea, cu tava cu mâncare în brațe. Mai bine, dă curs unui hobby activ – fie că este vorba de jogging, activități de voluntariat sau schi.

Odihnește-te suficient. Studiile au demonstrat că o persoană care doarme mai puțin de șase ore pe noapte se expune unui risc major de epuizare psihică și fizică. Lipsa somnului poate avea efecte negative asupra performanței profesionale și a productivității, dar și a stimei de sine.

Organizează-te. În loc să te stresezi că vei uita sau nu vei avea timp să duci la bun sfârșit anumite sarcini, mai bine fă-ți un plan de bătaie și ține-te de el. Stabilește-ți prioritățile, întocmește o listă cu ceea ce trebuie rezolvat urgent și ce suferă amânare. Dacă lista este electronică, poți folosi un snoozer care să-ți amintească la timp ce ai de făcut.

Fii prezentă. Este important să rămâi ancorată în realitate și să recunoști cât mai repede semnele care ți-ar putea indica faptul că traversezi o perioadă de epuizare psihică: ai dureri de cap tot mai dese și mai pronunțate, umerii sunt încordați, gâtul este înțepenit și ai crampe stomacale tot mai frecvente. În plus, se înmulțesc momentele de depresie. Dacă toate aceste semne se înrăutățesc brusc, e cazul să cauți ajutor de specialitate. Vorbește cu un psiholog și cere ajutor din partea membrilor familiei și a apropiaților.

Cine e de vină – tu sau ei? Ca să poți depăși momentul de epuizare psihică, trebuie să încerci să-ți dai seama cum s-a ajuns aici: cauza este una interioară sau exterioară? Poate că nu ești mulțumită de ceea ce ai realizat până acum sau, dimpotrivă, poate că simți că nu ești apreciată la adevărata valoare. Oricum ar fi, încearcă să îndrepți lucrurile cât mai rapid și să te bucuri din nou de viață, așa cum meriți. 

Citeşte şi:
Nu te lăsa deturnat de pe drumul cel bun!
Cum învinge o proaspătă mamă oboseala?
Beneficiile pătrunjelului pentru sănătate
7 soluţii prin care să faci faţă unei situaţii traumatice
DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()