Cum ne putem crește imunitatea pentru a preveni îmbolnăvirile

cum ne putem crește imunitatea
În fața unui virus care afectează întreaga lumea, e firesc să vrem să știm cum ne putem susține sistemul imunitar.

Anul acesta, în contextul pandemiei de coronavirus, grija pentru menținerea unei imunități puternice este mai mare decât oricând. Aflați în fața unui virus prea puțin cunoscut, foarte mulți adulți au înțeles că, în afară de a respecta măsurile de prevenire a infectării, tot ceea ce pot face este să își pregătească sistemul imunitar să lupte atât în cazul unei infectări cu SARS-Cov-2, cât și al altor îmbolnăviri.

Articol susținut de SECOM.

Un regim de viață sănătos, care presupune alimentație diversificată și corectă, somn odihnitor, sport și mișcare în aer liber, alături de suplimentele alimentare potrivite, de calitate, care pot echilibra organismul -acestea sunt cele mai mari ajutoare pe care le putem oferi corpului pentru a face față luptei cu diverse virusuri sau bacterii.

Nu virusul face ravagii, ci reacția puternică a organismului

Radu Țincu, medic primar Anestezie Terapie Intensivă în cadrul Spitalului de Urgență Floreasca din București, spune că, deși majoritatea celor afectați de noul coronavirus sunt vârstnicii cu comorbidități, studiile și realitatea din spital arată că există cazuri de forme fulminante, grave, la persoane tinere, aparent sănătoase, fără alte afecțiuni. „Acest lucru nu este determinat neapărat de o agresivitate a virusului, ci de capacitatea organismului de a răspunde împotriva lui. Se pare că este o reacție inflamatorie sistemică exacerbată și exagerată în raport cu acest virus și ea este cea care produce cele mai mari efecte negative, nu virusul în sine”, explică medicul.

În lipsa unui tratament țintit și a unui vaccin, prevenția este singura modalitate de luptă. „Trebuie să fim foarte precauți să nu ne îmbolnăvim, plecând de la o sintagmă și o realitate simplă: orice persoană, indiferent de vârstă și indiferent de starea de sănătate, poate dezvolta o formă fulminantă gravă, care nu este previzibilă. Nimeni nu poate garanta că vei face o formă ușoară”, este atenționarea medicului.

Cum ajută suplimentele alimentare la susținerea imunității

Imunitatea reprezintă capacitatea organismului de a se apăra împotriva microbilor, a virusurilor, a bacteriilor. Este de dorit ca aceasta să nu fie nici prea slabă, nici prea agresivă, ci în echilibru, în așa fel încât să facă față luptei cu agenții patogeni.

Alimentația echilibrată este cea care îi asigură corpului armele de care are nevoie în lupta cu agenții patogeni. Prin suplimente alimentare, putem adăuga ceea ce îi lipsește organismului fie pentru că nu reușește să asimileze suficient, fie pentru că nu are de unde să ia cantitatea necesară.

„Suplimentele alimentare și produsele naturale sunt o armă extrem de importantă în schema terapeutică, dacă sunt folosite așa cum trebuie și dacă sunt utilizate după o gândire medicală corectă. Medicul gândește schema din punct de vedere al fiziopatologiei bolii, al sinergismului farmacologic (poate un produs dintr-o gamă are sinergism cu alt produs din altă gamă). Acest sinergism crește eficiența produsului”, detaliază medicul Țincu.

Vitamina C, propolisul și echinaceea

În procesul de luptă cu boala, Vitamina D și Vitamina C sunt, conform studiilor, foarte eficiente. „Vitamina C este una dintre cele mai studiate molecule în raport cu imunitatea. Sunt studii care ne arată că în stările gripale asocierea în schema de tratament a Vitaminei C reprezintă o cheie de evoluție favorabilă, cu o reducere de câteva zile a simptomatologiei sau chiar o reducere a spitalizării”, spune medicul.

Specialistul amintește și eficiența extractelor de echinaceea, un imunomodulator care pregătește corpul pentru contactul cu particule microbiene. De asemenea, propolisul este un extract antimicrobian dovedit. „Există studii de microbiologie care ne spun că propolisul este un antiviral și chiar există posibilitatea ca el să fie folosit în anumite infecții virale”.

Vitamina D și imunitatea

Specialiștii estimează că trei sferturi dintre europeni au carențe de vitamina D, importantă nu doar pentru sănătatea oaselor, ci și pentru buna funcționare a sistemului imunitar. Un studiu realizat la Universitatea din Copenhaga și publicat în revista Nature Imunology, arată cum ajută această vitamină celulele care luptă cu infecțiile.

„Atunci când o Celulă T este expusă în fața unui agent patogen străin, ea desfășoară un sistem de semnalizare, denumit receptor de Vitamina D, cu ajutorul căruia începe să caute aceste vitamine în fluxul sangvin. Acest lucru înseamnă că Celula T are nevoie de Vitamina D, iar în lipsa acesteia activarea celulei este oprită. Dacă Celulele T nu găsesc suficientă vitamina D în sânge, ele nu se vor mobiliza”, a explicat Carsten Geisler, coordonatorul studiului.

Care este necesarul de Vitamina D

Pentru că alimentația și expunerea la soare nu asigură întotdeauna necesarul de Vitamină D, medicii recomandă, atunci când analizele indică o carență, suplimentarea cu dozele corecte. Recomandările generale din ghidurile internaționale privind cantitatea de Vitamina D necesară pe zi (exprimată în unități internaționale), la persoanele sănătoase, sunt următoarele:

  • Copiii între 0 și 15 ani  – 400-800 UI/zi, conform protocolului național pentru profilaxia rahitismului la copii, aprobat de Ministerul Sănătății
  • Persoanele până în 70 de ani, femei gravide și lăuze – 600 UI/zi
  • Persoanele peste 71 de ani – 800 UI/zi

Dozele pot fi ajustate de către medic, în funcție de nevoile individuale ale fiecărei persoane, cu precădere în cazul categoriilor speciale: copii născuți prematur, mame care au avut deficit, sindrom de malabsorbție, dietă săracă, copii identificați la naștere cu risc crescut de deficit de Vitamina D, expunere redusă la soare sau diversificare cu alimente sărace în Vitamina D.

Suplimentele alimentare care ajută la evitarea îmbolnăvirilor. Importanța probioticelor

Pentru persoanele sănătoase care vor să ia suplimente alimentare preventiv, pentru susținerea organismului, medicul Țincu recomandă atenție sporită la tubul digestiv, care, atunci când funcționează corect, împiedică trecerea în sânge a substanțelor toxice.

Când există un dezechilibru, tubul digestiv devine permeabil, iar substanțele chimice provenite din alimentația precară pot trece în sânge. În astfel de situații, sau pur și simplu atunci când avem nevoie de o decontaminare digestivă, putem interveni cu un probiotic, care va popula tubul digestiv cu bacteriile benefice necesare.

Pentru asigurarea unui funcții imunitare normale, medicul recomandă substanțele despre care studiile arată că au efecte imunomodulatoare.

„Discutăm de Vitamina C, care este cea mai cunoscută, de Echinaceea- acestea au efecte dovedite imunomodulatoare. Nu trebuie să uităm elementul central în imunitate, care este Zincul. Sunt foarte multe studii care arată că Zincul este utilizat de foarte multe dintre căile imunitare. Pentru că astăzi suntem supuși la stres oxidativ tocmai din perspectiva expunerii toxice pe care o avem, trebuie să folosim și substanțe precursoare pentru apărarea antioxidantă. Discutăm așadar de Seleniu, Glutation, Vitamina E, extracte de genul Pycnogenol (care este un extract natural), discutăm de anumite alge marine care aduc un supliment de Seleniu”, arată Radu Țincu.

Puteți urmări mai jos discuția integrală despre imunitate și importanța suplimentelor alimentare din emisiunea educativă Sănătatea în Focus, realizată de SECOM, avându-l ca invitat pe dr. Radu Țincu, medic primar Anestezie și Terapie Intensivă.

Articol susținut de SECOM.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()