Sfaturi pentru mame epuizate

Dr Alin Popescu
Dr Alin Popescu

Realitatea este că femeile care au un copil mic se vor trezi de 10 ori pe noapte atâta timp cât bebelușul plânge sau are nevoie de ele, iar pentru acest lucru nu există o soluție salvatoare. Chiar şi așa, acestea vor trece mai ușor peste această perioadă dificilă dacă soțul şi întreaga familie le este aproape sau dacă au un ajutor. Proaspetele mămici pot să ceară ajutorul mamelor lor sau a unei bone, lucru ce le va permite să se odihnească în timpul zilei. Din fericire, perioada când cel mic se trezește noaptea pentru a fi hrănit sau din alte motive trece, astfel încât mămicile nu trebuie să dispere. Şi, pentru că un copil are atât mamă, cât şi tată, femeilor nu trebuie să le fie jenă să ceară ajutor soțului și să delege o parte dintre responsabilităţi. În fond, unde sunt doi puterea şi eficienţa cresc.

 

Ce ar trebui să mâncam când ne simțim epuizate?

Din păcate, multe femei – în momentul în care trec printr-o perioadă dificilă – se refugiază în mâncare, lucru care duce invariabil la sporul ponderal şi la frustrarea aferentă acestuia. Faptul că vă simțiți epuizate şi lipsite de energie nu vă dă voie să vă abateți de la regulile de bun simţ ale unei alimentații echilibrate. În caz contrar, veți avea de suferit şi mai mult când veți vedea acul de la cântar cum depășește greutatea pe care o știați sau că veți avea nevoie de numere mai mari la haine. Nu trebuie să lipsească din alimentație fructele şi legumele proaspete, carnea slabă, produsele lactate şi fibrele. Băuturile dulci carbogazoase, dulciurile, alcoolul, cafeaua în neștire şi tot ce intră la categoria ronțăieli (sticsuri, cipsuri, semințe etc) trebuie evitate pe cât posibil.

 

Este recomandat – în perioadele de suprasolicitare – ca mamele să facă sport sau să ţină regim? 

Dacă este vorba despre un regim sănătos echilibrat în principii nutritive atunci răspunsul la întrebare este DA! Perioada de epuizare fizică poate slăbi organismul şi sistemele de apărare ale acestuia. În acest context, nu ar fi rău ca femeile care trec printr-o perioadă dificilă şi solicitantă să aibă mare grijă ce mănâncă. Cu alte cuvinte, alimentația trebuie să fie bazată pe surse majore de vitamine şi minerale, acestea fiind în primul rând fructele şi legumele. Femeile care au născut recent şi care alăptează au nevoie de calciu, fier şi proteine cu valoare biologică înaltă. Astfel, carnea de peşte, pui sau curcan sunt surse bune de proteine. De asemenea, produsele lactate nu trebuie să lipsească din dieta zilnică, fiind de preferat achiziționarea celor cu procent scăzut de grăsime. În momentul în care organismul este epuizat, ideea de a face un sport este oarecum bizară, fără ca acest lucru să însemne că nu este recomandată mișcarea fizică. Plimbările lungi pe jos sau cu bicicleta, înotul sau gimnastica ușoară sunt suficiente pentru persoanele care au organismul suprasolicitat.

 

Domnule doctor, sunt situații în care epuizarea fizică poate ascunde o boală. Există anumite investigații pe care o mama le-ar putea face pentru a deosebi o stare de epuizare maximă de o eventuală boală?

Da, există posibilitatea ca starea de oboseală cronică şi tot tabloul clinic al surmenajului să ascundă de fapt o boală. În acest caz, dacă se constată că starea de astenie fizică persistă, în ciuda măsurilor luate în acest sens, este bine să vă adresați medicului curant. Analizele uzuale de sânge sunt uneori suficiente pentru a evidenția o posibilă anemie sau un sindrom inflamator, orientând astfel medicul în cazul în care mai sunt necesare şi alte investigații. Afecțiunile hepatice şi renale se pot manifesta prin astenie fizică, însă dozarea transaminazelor şi a probelor renale sanguine pot arăta dacă există sau nu o problemă. Şi, nu în ultimul rând, starea de oboseală cronică şi de lipsă de putere pot să ascundă o patologie pulmonară care poate fi evidențiată prin efectuarea unei radiografii şi a testelor specifice care cuantifică funcția respiratorie.

1
2
DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()