Vocea ta: Abilităţile copiilor online. Când Minecraft este Mindcraft

Nicoleta Fotiade
minecraft
Foto: Luca Stefan (10 ani)

Când Minecraft este Mindcraft…

Creat în 2009 de suedezii de la Mojang și cumpărat de Microsoft în septembrie 2014, Minecraft permite jucătorilor să construiasă cu structuri tip Lego, cu aspect retro, să exploreze hărți sau să concureze cu alți jucători. Până în toamna anului trecut, Minecraft vânduse peste 54 milioane de copii în toată lumea și devenise a treia cea mai populară consolă de joc (sursa: BBC).

Minecraft a generat comunități online de schimb de informație și învățare reciprocă. Pe Minecraft wiki, de pildă – care se prezintă a fi portalul comunității utilizatorilor de Minecraft – poți accesa traducerea în română (sau în alte limbi) a termenilor folosiți în joc, a regulilor și alte ponturi.

Copii – utilizatori de Minecraft

Se pare că jocul este foarte popular și în rândul copiilor români. De aceea, am încercat să aflu cu ce se aleg copiii de pe urma experienței Minecraft. Nu am găsit studii pe această temă așa că am încercat să trag câteva concluzii pe baza observației proprii.

Am avut ocazia să urmăresc doi copii din anturajul meu.

Unul (10 ani) folosește Minecraft pentru plăcerea de a construi și mai puțin pentru ideea de câștig (modul Creative al jocului). Câștigă din plăcerea de a-și vedea construcția luând formă și din faptul că imaginează diverse povești în jurul orașelor pe care le ridică.

De exemplu, deunăzi a creat șinele de tramvai în orașul său. Însă, a ținut să atragă atenția asupra faptului că șinele sunt vechi și că mai târziu le va repara. Caracteristica de vechi dată din start șinelor i-a oferit ocazia să imagineze povestea mai departe, cu episodul renovării.

După fiecare sesiune de joc, îi place să arate celor din jurul său progresul făcut în construcția grădinii, a casei sau a stației de metrou la care lucrează.

În acest caz, Minecraft nu a făcut decât să-i ofere copilului mediul digital în care să-și pună în practică pasiunea pentru construcții – practicată deja prin desen și prin joc cu plăcuțele de lemn Kapla.

Celălalt copil are 9 ani și preferă să joace ca să atingă niveluri superioare ale jocului, să câștige lupta pentru existență, să supraviețuiască. Preferă deci modul Survival al jocului.

Pare să aibă un nivel avansat de cunoaștere a jocului. Mi-a explicat foarte clar, cu o coerență nemaipomenită în ce constă fiecare nivel al jocului, ce beneficii îi aduce sau de ce nu poate accesa un anume nivel; cum schimbă informații cu prietenii săi pe acest subiect și altele asemenea.

În timp ce îmi povestea, cu tableta în mână, îi arăta prietenului său – celălalt jucător de Minecraft – câteva ponturi de avansare în joc.

„Treaba cu jocul la calculator chiar nu-i o joacă (cum spun adulții, n.n.). Sunt jocuri grele, de strategie (…). Adică resursele sunt limitate și trebuie să faci față unor încercări din ce în ce mai complexe, și un poți singur, trebuie să colaborezi. Învățăm să facem față crizelor, să cunoaștem adversarul, să facem echipă (…). Da, e și violent, dar putem face diferența între joc și realitate.” (Studiul „Cultura Elevilor și Învățarea‘, Institutul de Științe ale Educației, publicat în 6 august 2015)

Când copilul va cere cont pe Youtube…

Pe nici unul dintre cei doi nu-i interesează (deocamdată) să-și împărtășească cunoștințele și abilitățile în tutoriale online pe Youtube, cum am văzut că se practică. Nu au cont pe Youtube sau alte media sociale. Dar se uită din când în când la tutorialele altor utilizatori pentru ponturi. Însă, nu interacționează, nu lasă comentarii. Pentru asta le-ar trebui un cont.

Când copilul va cere cont pe Youtube, bine ar fi să înțeleagă că, înainte să încarce orice material video pe o platformă online, există diferențe între exprimarea artistică privată și prestația publică. Pentru asta au nevoie de îndrumarea și ajutorul adulților. Tipul acesta de activitate, sub îndrumare atentă, poate ajuta la dezvoltarea abilităților de a folosi media în mod creativ, a abilităților de comunicare și exprimare.

În tutorialele Minecraft publicate de copii pe Youtube și pe care le-am vizionat recent, prezentările sunt destul de coerente, reușesc să păstreze o expunere clară. De multe ori, ceva-ceva pregătire a fost investită în narațiunea materialului, dar nu și în stilul de prezentare. Tonul declamativ folosit nu a salvat lipsa abilităților retorice și greșelile gramaticale frecvente.

Limbajul care însoțeste imaginile este lipsit de bogăția vocabularului, uneori, utilizatorii se exprimă într-o ro-engleză ucigătoare, vorbesc grăbit, fără dicție sau evită acuzativul cu orice preț: “La sfârșit o să iasă foarte șmecher!” “Nu aicea, OMîGî!”(adică, OhMyGod! pentru cei mai puțin familiarizați cu prescurtările limbajului online) “That worked faster!” “Deci, cam așa va arăta deocamdată!” “God damn it!” “Dacă ar merge și mai rapid ar fi extrem de perfect”, “Mă uitam să văd dacă it’s OK”, “OMG, urăsc failurile astea din Minecraft”…

Numărul de vizualizări al acestor materialele variază între 50.000 și peste 200.000.

De asemenea, dacă copilul se angajează în comunicarea online, ar fi bine să înțeleagă că poate avea parte de comentarii răutăcioase sau jignitoare pe forum. Că are nevoie de strategii de gestionare a acestor situații. Copiii învață inclusiv din acest tip de situații – cum să răspundă la presiunea emoțională, cum să-și gestioneze emoțiile în situații supărătoare. De altfel, ei înșiși ar trebui să învețe cum să evite asemenea limbaj. E de preferat să aibă susținători și îndrumători alături – unul dintre părinți, un prieten, alte persoane apropiate.

În cele din urmă, dacă nu se simte pregătit, are posibilitatea să lase forumul închis. Dar asta îi va scădea oportunitățile de popularizare a muncii sale și de socializare – două dintre motivele principale pentru publicarea tutorialelor.

Minecraft nu-i doar joacă

Așadar, cu îndrumare, copilul își poate dezvolta abilități de comunicare, de a ține un discurs coerent, cu introducere, cuprins și încheiere/de a spune o poveste. Își poate dezvolta abilitatea de a lua decizii autonome – “construiesc casa cu verandă sau fără?”, “îi adaug grădină sau nu?”, “pereții din sticlă arată nemaipomenit, îi adaug” etc.

Sau să ia decizii legate direct de momentele în care învață cum să progreseze, de tipul: ‘dacă ating cu degetul în colțul din dreapta-sus sau pe clanța aurită, voi obține acces la următorul nivel”. Învățarea se va produce în mod spontan, din greșelile făcute și din încercări repetate.

Își poate dezvolta atenția distributivă. Își va crea situații în care să schimbe informații cu prietenii, cu scopul de a învăța (vezi exemplul celor doi prieteni descris mai sus).

Cei care își descriu experiența Minecraft pe platforme sociale online pot învăța despre diferența între exprimarea privată și cea publică, despre ideea de public, despre interpretările diverse pe care oamenii din public le pot avea pentru același mesaj.

Își pot dezvolta abilitățile de socializare online, dar și offline.

Minecraft poate fi încă un mod prin care copiii să învețe despre valoarea banilor. Minecraft costă. Actualizarea pentru diverse alte dispozitive costă. Cum obține copilul tău accesul la joc depinde de relația ta cu el. De pildă, o poate primi cadou sau poate oferi ceva la schimb. Ideea e să înțelegi înainte ce presupune jocul. Poți afla mai multe de aici – Minecraft Mods Help for Parents.

P.S. Despre îngrijorarea legată de timpul petrecut în fața ecranului, care bănuiesc că ți-a trecut prin minte în timp ce citeai articolul acesta, am scris aici.

Într-o postare viitoare, mă voi opri și asupra temei legate de conținuturi violente și implicațiile sale.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa